De tijd van papieren kaarten ligt al lang voorbij ons, maar die van navigatietoestellen stilaan ook. Het aantal fabrikanten daalt significant, met enkel Mio, Garmin en TomTom als concurrenten binnen het consumentensegment. De grootste innovaties zijn intussen ook achter de rug, waardoor toestellen van twee jaar geleden net zo goed presteren als die van nu. Waarom zou je dan nog een los navigatietoestel kopen?

Batterij

Een los toestel heeft één heel groot voordeel in vergelijking met een smartphone app: batterij. Navigeren met je smartphone heeft een grote invloed op het verbruik, waardoor je smartphone na drie uur maximum op is. Door een los navigatietoestel te gebruiken, belast je niet de batterij van je smartphone zodat je comfortabel doorheen de dag komt. Een los toestel is ook relatief goedkoop vandaag: vanaf 80 euro heb je al een toestel. De meeste modellen ondersteunen ook levenslange updates van kaarten, zodat je nooit meer met dure kaartupdates zoals vroeger moet worstelen.

De grootste troef waar smartphones de losse navigatietoestellen op snelheid hebben gepakt, is live verkeersinformatie. Losse toestellen waren steeds afhankelijk van TMC-berichten die niet accuraat genoeg zijn. Een navigatietoestel mét realtime verkeersinformatie zoals op je smartphone bestaat, maar daarvoor betaal je gemiddel 300 euro. Een flinke prijs wanneer de gemiddelde smartphone app maar 40 tot 60 euro kost, of zelfs helemaal gratis is. Grote voordeel van een los toestel met realtime verkeersinformatie: het werkt ook kosteloos in het buitenland. Met een app moet je roamen, en dat kost al snel een pak geld.

Overal een app

Het allergrootste voordeel van een app is dat je haast altijd je smartphone op zak hebt. Een los navigatietoestel kan je toevallig nog in de andere auto laten liggen of ben je vergeten tijdens een wandeling waarbij je verloren loopt. Zolang je batterij voldoende geladen is, kan je navigeren. Sommige apps vereisen een internetverbinding om de kaarten te genereren, maar steeds meer apps bieden ook offline kaarten aan. Een vereiste wanneer je naar het buitenland trekt waar mobiel internet peperduur is.

De meeste apps bieden ook realtime verkeersinformatie aan, zolang je een mobiele internetverbinding hebt. Om daarvan te genieten, moet je al een duurder navigatietoestel kopen. Bovendien heeft je smartphone waarschijnlijk ook een veel mooier, groter en beter scherm dan een klassiek navigatietoestel. Garmin experimenteert nu met 7 inchmodellen om het verschil te maken met de klassieke smartphone.

Wat kiezen?

Wat moet je nu uiteindelijk kopen? Heb je (nog) geen smartphone of is jouw toestel veel te traag of klein, dan haalt het vanzelfsprekend niet uit om in een app te investeren. Dan is een los toestel de evidente keuze. Wie heel dikwijls in het buitenland moet rijden, kiest ook beter een (duur) navigatietoestel met realtime verkeersinformatie. Maak je echter sporadisch gebruik van je gps, twintigmaal per jaar, dan is een app een uitstekend alternatief dat je altijd bij je draagt en bovendien goedkoper is.

Garmin

Garmin voert de navigatiestrijd enkel op vlak van losse toestellen. Ze hebben een app, maar die is exclusief voor bepaalde Sony Xperia-toestellen gereserveerd. Hun losse toestellen genieten haast allemaal van levenslang kaartupdates, en de verkeersinformatie van de duurdere modellen gebeurt via DAB- en TMC-berichten. Die informatie is tamelijk accuraat op autosnelwegen en gewestwegen, maar het niet zo goed als de realtime optie van TomTom.

De toestellen zien er stijlvol uit en de Garmin Nuvi 2798LMT-D valt extra op in de massa door zijn groot 7 inchscherm. De menu’s zien er oubollig uit vergeleken met TomTom, maar het is wel gebruiksvriendelijker en eenvoudiger om te leren. Een aantal modellen bieden bluetooth compatibiliteit om handenvrij te bellen in de wagen. Die werkt trouwens verrassend goed met heldere stemmen en een luide speaker.

Wie het moeilijk heeft om nieuwe technologie te leren en niet dagelijks op de baan moet, kiest best een Garmin. Eenvoudig in gebruik, degelijk met snelle kaartupdates en een optie voor een groot scherm, dat zijn de belangrijkste troeven van Garmin.

Mio

De absolute prijsbreker van de drie. Het duurste model kost bij Mio 129 euro. Bij TomTom en Garmin kan de prijs tot 2,5 keer hoger klimmen. Het goedkoopste model gaat voor 99 euro over de toonbank, en daar krijg je al een groot 5 inchscherm voor terug. Wie 10 euro meer oplegt, krijgt daarvoor verkeersinformatie terug via TMC-berichten. Absoluut niet bruikbaar voor dagelijks gebruik, maar wie af en toe met een gps rijdt geeft het een tamelijk goede indicatie wat er op de snelwegen gebeurd is.

Net als alle fabrikanten biedt Mio gratis kaartupdates aan. Dat maakt een ouder toestel in promotie extra interessant. Online vinden we zelfs toestellen voor minder dan 80 euro. Waarop moet je inboeten bij Mio? De schermkwaliteit is mager en niet alle toestellen hebben genoeg geheugen aan boord voor heel Europa. Dat betekent dat je soms je toestel met je computer moet verbinden om van kaarten te wisselen.

Net als Garmin is Mio heel gemakkelijk bedienbaar met grote, duidelijke knoppen. Voor weinig geld krijg je veel gps terug, ideaal wanneer je maar zelden een gps nodig hebt en geen (degelijke) smartphone beschikbaar hebt.

TomTom

Van alle drie heeft TomTom de grootste evolutie doorlopen. Hun nieuwe interface ziet er fris en aangenaam uit, maar het werkt niet meer zo intuïtief als vroeger. Zeker wie niet zo vertrouwd is met technologie, kan problemen ondervinden. Opvallend: de nieuwe gps-toestellen hebben exact dezelfde bediening als de smartphone app van TomTom. Het Nederlandse bedrijf begrijpt dat het snel moet evolueren om zijn marktaandeel te behouden.

De toestellen werken niet sneller dan die van Mio of Garmin, maar TomTom werkt met simkaarten in dure navigatietoestellen voor realtime verkeersinformatie. Zo kan het alle bestuurders monitoren, zodat zelfs files in kleine dorpen perfect worden weergegeven. Een absolute plus wanneer je regelmatig of dagelijks voor je werk moet rondrijden. Files omzeilt hij relatief goed, en ook tussendoor stelt hij verbeterde routes voor wanneer de live verkeersinformatie wijzigt.

TomTom heeft beste navigatietoestellen op de markt, maar voor de interessantste modellen moet je diep in de buidel tasten. Rijd je vooral nationaal, dan is de app veel interessanter. Ben je ook vaak in het buitenland? Dan is een los toestel van TomTom de beste keuze.

Google Maps (Android, iOS)

Zoekgigant Google heeft met Maps dé referentie in handen op vlak van kaarten en informatie. Onmisbaar op je computer of op je Android of iOS-toestel. Handig om de weg te zoeken wanneer je verloren bent, of om een restaurant in de buurt te zoeken wanneer je honger hebt. Ook navigeren werkt perfect met Google Maps, allemaal volledig gratis. Het addertje onder het gras? Mobiel internet. Je moet een internetverbinding hebben, anders is Google Maps waardeloos. Een beperkt aantal gebieden kan je offline zetten, maar in het buitenland moet je niet op deze app vertrouwen om te navigeren. Tenzij je graag roamingkosten betaalt. De absolute referentie op vlak van kaartmateriaal, maar qua navigatie zijn er betere opties.

HERE (Android, iOS, Windows Phone)

Nokia heeft goud in handen met kaartendienst HERE. Aanzie het als een kaartendienst zoals Google Maps, maar dan volledig offline. Je kan zelfs naar restaurants zoeken zonder internetverbinding: heel handig in het buitenland. De kaarten blijven gratis up to date, en ook de app zelf is gratis. Vroeger was HERE een exclusiviteit van Nokia met zijn Windows Phone-toestellen, maar sinds kort kan je het gewoon gratis downloaden op Android en iOS. De beste navigatie app van het moment, enkel op vlak van verkeersinformatie schiet HERE tekort. We weten wel niet hoelang HERE nog beschikbaar zal blijven voor alle platformen, en of het gratis blijft. Nokia heeft het in de etalage gezet, klaar voor verkoop. Binnen een aantal maanden zullen we het verdict kennen.

MapFactor (Android, Windows Phone)

Tot voor de beschikbaarheid van HERE was MapFactor de meest interessante gratis offline navigatie app. Nu staat het nog steeds zijn mannetje, maar mist het slimme zoekfunctionaliteiten die HERE wel heeft. Het maakt gebruik van OpenStreetMap data, waarmee je ongeveer overal ter wereld kan navigeren. MapFactor verschillende slimme routes voor per bestemming, maar verkeersinformatie hoeft je niet te zoeken in deze app. Een echte offline app dus, soms moet dat niet meer zijn.

Sygic (Android, iOS, Windows Phone

Dit lijkt een gratis navigatie app, tot je Sygic installeert. Je kan gratis gebruik maken van offline TomTom-kaarten en je route plannen, maar navigeren kost je 39 euro voor Europese kaarten. Leuke extra: je kan Sygic ook inschakelen als dashcam om ongevallen te registeren voor visueel bewijs bij je verzekeraar. Helaas is dat ook een losse aankoop in de app zelf. Als navigatieoplossing verkiezen we liever TomTom of HERE voor offline kaarten, en ook de hoeveelheid informatie op de kaarten valt tegen. Ooit interessant, maar nu ietwat voorbijgestreefd door de concurrentie.

TomTom (Android, iOS)

Twee maanden geleden heeft TomTom zijn mobiele app een grondige facelift gegeven, mét resultaat. Het ziet er bijzonder strak uit, en je kan de app gratis gebruiken en testen gedurende 75 kilometer per maand, inclusief alle slimme functies zoals realtime verkeersinformatie. Alle kaarten kan je offline downloaden, handig voor op vakantie. Wil je verder dan 75 kilometer navigeren, dan kost TomTom je 19,99 euro per jaar of 44,99 euro voor drie jaar. De beste app wanneer je wekelijks een gps nodig hebt. Voor sporadisch gebruik is deze app iets te duur en kies je beter voor HERE.

Waze (Android, iOS, Windows Phone)

Waze is het typische voorbeeld van een geëvolueerde navigatie app. De community houdt deze app levendig, en ook in België zijn het aantal gebruikers talrijk. Dat zorgt voor een snelle, correcte weergave van files, flitscontroles, ongevallen en nog veel meer. De allerbeste app om in drukke stadscentra de snelste weg naar buiten te vinden. Probeer ook zeker actief mee te doen om ook anderen te helpen wanneer je een flitser, file of ongeval opmerkt. Omdat de community belangrijk is, werkt Waze enkel online. De beste online oplossing van allemaal, samen met Google Maps.