Luister naar

Facebook wil laten betalen voor nieuws

Nieuws
Facebook neemt een proef waarbij gebruikers gaan betalen voor hoogwaardig nieuws. Bezoekers mogen tien gratis artikelen lezen. Daarna moeten ze per artikel afrekenen of een abonnement afsluiten.
Peter van Ammelrooy redactie vk
dinsdag 25 juli 2017 om 03:00

Amsterdam

Het idee voor een dergelijk tolpoortje met een aantal gratis artikelen is afgekeken van Amerikaanse kranten als The New York Times en in Nederland Het Financieele Dagblad.

Het experiment wordt deze herfst uitgevoerd met Instant Articles, nieuwsartikelen die door kranten, tijdschriften en andere conventionele media bij Facebook online worden gezet in een opmaak die beter past bij het bekijken van content op smartphones en tablets.

Facebook introduceerde Instant Articles in 2015 als een mogelijkheid voor uitgevers om beter te verdienen aan hun materiaal.

Het idee: dankzij Facebook kwamen de advertenties van de uitgevers op hun pagina’s onder meer ogen. Voor Facebook zitten er ook voordelen aan: Instant Articles laden sneller op mobiele apparaten en bezoekers worden niet langer weggeleid van Facebookpagina’s naar de websites van kranten en omroepen. Gebruikers blijven ‘hangen’.

Overigens hebben enkele grote kranten, waaronder The New York Times en The Guardian, in april Instant Articles reeds de rug toegekeerd. Ze vinden de opbrengsten te laag.

waardevol

De nieuwe betaalmuur moet de uitgevers meer geld opleveren voor hun waardevolle content, in plaats van alleen reclame-inkomsten.

De optie om bezoekers van Facebook te laten betalen voor artikelen komt er op verzoek van de uitgevers, zei Campbell Brown, chef mediabetrekkingen van het sociale netwerk, op een conferentie in New York. De uitgevers vinden dat ze te weinig greep hebben op de wijze waarop Facebook hun stukken toont.

Of dat nu verbetert is de vraag. Zo is het nog onduidelijk of de uitgevers de opbrengst van de nieuwe abonnementen moeten delen met Facebook.

Browns bekendmaking volgt amper een week op het nieuws dat zo’n tweeduizend mediabedrijven aan het Amerikaanse Congres hebben gevraagd om ontheffing van de wet die kartelvorming moet tegengaan. Alleen op die manier kunnen ze gezamenlijk, onder de vlag van de News Media Alliance, met Google en Facebook onderhandelen over een betere verdeling van de advertentiebuit.

83 cent van iedere euro

Het zal niet meevallen voor de kranten om een welwillend oor te vinden bij het Congres. De Republikeinen, die de meerderheid hebben, hebben van oudsher een broertje dood aan te veel overheidsbemoeienis met de vrije markt. En de Republikeinse president heeft een sterke afkeer van zo’n beetje alles wat naar onafhankelijke journalistiek ruikt (‘fake media’).

Er staat voor alle partijen veel op het spel. Digital Content Next, een uitgeversclub, rekende eind vorig maand uit dat Google en Facebook dit jaar 83 cent zullen binnenharken van elke euro die aan onlinereclame wordt uitgegeven.

reclame-euro’s

Voor Facebook betekent dat 31 miljard aan advertentie-inkomsten, voor Google meer dan het dubbele – 70 miljard. De resterende reclame-euro’s gaan grotendeels (15 procent) naar drie grote Chinese bedrijven die 60 procent van hun lokale advertentiemarkt in handen hebben: websuper Alibaba, webportaal Baidu en spelletjesmaker Tencent.

Google vergroot ook zijn greep op het onlinenieuws. Het bedrijf kondigde afgelopen week een verbetering aan van zijn News Feed, de stroom aan actualiteiten die de gebruikers van zijn mobiele apps onder ogen krijgt. Google levert al sinds december een op maat gemaakte nieuwsstroom, gebaseerd op de interesses van de gebruiker.

Algoritmen analyseren hiervoor alle handelingen die de gebruiker binnen Google’s diensten verricht, zoals vragen aan zijn populaire zoekmachine.

Die personalisatie wordt nu weer een stukje opgevoerd, laat vicepresident engineering Shashi Thakur op het bedrijfsblog weten. De software kijkt nu ook naar wat er speelt in de omgeving van de gebruiker, en wereldwijd, en past het nieuwsaanbod daarop aan – dus ook zonder dat de gebruiker een specifieke zoekopdracht heeft ingetikt. Nieuws dat niet in zijn straatje past, kan de consument wegklikken, zodat de algoritmen nog beter te weten komen wat een gebruiker boeit en bezighoudt.

Blendle

Pikant detail: met een betaalmuur komt Facebook in het vaarwater van diensten als Blendle, de Nederlandse internetdienst die klanten in staat stelt om afzonderlijke artikelen van kranten en tijdschriften af te nemen. Blendle waagde zich vorig jaar aan de oversteek naar de Verenigde Staten en test zijn service nu onder een beperkte groep gebruikers. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.