25 juli 2017 om 03:00
Luister naar

Oproep aan de EO: maak een programma dat aansluit bij jullie klinkende naam

Aan de vergadertafel van de Evangelische Omroep maakte ik, zo’n vijfendertig jaar geleden, voor de eerste keer kennis met de groep predikanten uit het behoudende deel van de protestante kerken. Dat groepje predikanten, als bewaarders van het geestelijk gedachtegoed van de EO, zou die dag spreken over de ‘EO en de Joden’. Wijlen dominee Johan Heule uit Wassenaar had mij meegetroond naar deze bijeenkomst. ‘Wij moeten niet óver Joden, maar mét Joden spreken.’

Het geestelijk gedachtegoed van die jonge christelijke omroep, zover ik mij herinner aan die Oude Amersfoortseweg in Hilversum, zag er toen nog wel wat anders uit dan zoals de EO-programmering er nu voor staat. Andere christelijke omroepen van protestante signatuur, zoals de VPRO en de NCRV, voldeden niet meer aan wat de mannen achter de EO van een christelijke zendgemachtigde verwachtten. Vandaar dus een nieuwe omroep met een orthodoxe boodschap in een seculariserend Nederland. Rechttoe, rechtaan tegen de evolutie, abortus, verdovende middelen, vulgair taalgebruik en de afbraak van de zondag.

Zo was het toen.

taalgebruik

Nu is het wel anders. Nog voor de zondag naar haar einde nijgt, is het bij de EO voor een groot deel als de doordeweekse maandag. Het taalgebruik doet regelmatig niet meer onder voor de woordkeuze op andere zenders. En ook programmamakers zelf twijfelen over het creationisme. Waarom het zo is, zal allerlei redenen kunnen hebben. De EO is groot geworden. Te groot? De EO wil in het omroepbestel staande blijven. Moet ze daarvoor haar wordingsgeschiedenis prijsgeven? De nog steeds vaste kern van luisteraars en kijkers zullen zelf op deze vragen antwoord kunnen geven.

Dagelijks lees ik twee kranten, het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad. Deze twee verzorgen de nieuwsvoorziening voor een goed deel van dezelfde achterban die dat ooit van de EO was. En toch zijn deze twee kranten, naast nog enkele andere, anders dan de EO erin geslaagd hun eigen behoudend-christelijke identiteit te bewaren.

Dit is iets wat wat mij betreft met nadruk maar eens moet worden gezegd. Onze samenleving is per definitie seculier. Nieuwsgaring gaat allang niet meer langs de traditionele wegen van het ochtendblad en de avondkrant, het Achtuurjournaal of Hilversum 1 of 2. De jaarcijfers van uitgeverijen van papieren leesvoer staan al jaren onder druk. En toch draaien de drukpersen van deze twee christelijke kranten gewoon door. Zonder ook maar een jota van wat zij van thuis hebben meegekregen, te laten vallen.

ferm standpunt

Deze twee kranten geven mij genoeg om te weten wat er zowel in het binnenland als in het buitenland om mij heen gebeurt. En, dat vind ik nu juist zo bijzonder, ook over de zaken die mogelijk binnen de gezindte schuren, maar waarover wel bericht wordt. Zowel op de pagina’s met nieuws als in de katernen met achtergrondverhalen, interviews en beschouwingen komen al die onderwerpen aan de orde waarover een ferm protestants-christelijk of reformatorisch standpunt bestaat.

De Evangelische Omroep, anno 2017, kan van mijn kranten heel veel leren. En dat zou ze ook echt moeten doen. De christelijke schrijvende pers toont aan heel religieus Nederland dat er meer dan voldoende ruimte en behoefte bestaat om gewoon voort te blijven bestaan volgens de wens van diegenen die ooit de noodzaak zagen voor nieuwsgaring op echt confessionele grondslag.

Ik ben bang dat het voor de VPRO en de NCRV al te laat is. Hun seculiere weg is nu wel onomkeerbaar. Voor een Evangelische Omroep echter, die voor een deel nog steeds een orthodox-religieuze achterban bezit, heeft de torenklok nog net geen twaalf uur geslagen. Het is nu of nooit. Redactieleden in Hilversum, open morgen het ND en het RD! En kom daarna met een programma dat aansluit bij jullie klinkende naam, Evangelische Omroep.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.