Daarom is het niet verplicht om een gordel te dragen op treinen of bussen

© fvv

In de auto, in minibusjes of touringcars, overal is het verplicht om een veiligheidsgordel te dragen. Waarom dan niet op de trein of op de bussen van De Lijn? “De nadelen zijn groter dan de voordelen”, klinkt het bij onder meer Trein,Tram, Bus.

Thierry Goeman

Waren er minder gewonden gevallen indien de passagiers van de trein die zaterdag nabij het station van Leuven ontspoorde gordels hadden gedragen? Mogelijk wel.

Waarom worden De Lijn en de NMBS dan niet verplicht om hun voertuigen uit te rusten met gordels? Terwijl automobilisten wél verplicht zijn om een gordel te dragen. En onze kinderen vastgegespt moeten zitten in speciale kinderstoeltjes?

“Omdat je een auto niet kan vergelijken met een trein. De ongevallen op het spoor zijn gelukkig beperkt, waarmee we het drama van zaterdag zeker niet willen minimaliseren. Maar volgens ons hebben gordels in treinen meer nadelen dan voordelen”, zegt Jan Vanseveren van Trein, Tram, Bus.

“Elk vervoersmiddel heeft zijn eigen beveiligingslogica”, zegt Bart Crols van de NMBS. Wij investeren jaarlijks veel geld in veiligheid denk maar aan de automatische remsystemen, de beveiliging van de seinen en noem maar op.”

“Bovendien is de trein een massavervoersmiddel waar passagiers ook recht kunnen staan. Het zou niet logisch zijn dat wie zit verplicht een gordel moet dragen, terwijl mensen die rechtstaan, niet extra beveiligd worden. Tegen 2023 moet onze hele vloot uitgerust zijn met het ETCS-systeem, wat het mogelijk maakt de snelheid van de treinen voortdurend te controleren zodat er kan ingegrepen worden waar nodig. Ook dat zorgt voor meer veiligheid voor de passagiers. Maar gordels, nee, dat is momenteel geen punt van discussie”, zegt Crols.

“De trein blijft een massavervoersmiddel waar mensen zitten maar ook mogen staan. Als we dat laatste afschaffen, zullen passagiers vaak langer op de volgende trein moeten wachten. En dat wensen we niemand toe”, zegt Vanseveren.

Na de treinramp in Buizingen liet minister van Mobiliteit Inge Vervotte (CD&V) gordeldracht in treinen al eens onderzoeken, maar het enthousiasme was miniem.

Huidig minister van Mobiliteit Francois Bellot (MR) is duidelijk: “Het is geen project dat momenteel wordt bekeken.”

De Lijn

Bij vervoersmaatschappij De Lijn zegt men zich op Europese regelgeving te baseren en die is duidelijk. Wanneer massatransportmiddel zowel uit zit- als staanplaatsen bestaat, is men vrijgesteld van het dragen van de autogordel.

“Je kan zeggen laat iedereen dan verplicht neerzitten. Maar dan zou de vloot sterk moeten uitgebreid worden. Maar nog eens, het is niet onze beslissing om onze bussen niet te voorzien met autogordels, wij baseren ons gewoon op de regelgeving die bij ons en in de rest van Europa van kracht is. Ik wil er u ook nog op wijzen dat openbaar vervoer en veiligste transportmiddel is in ons land”, zegt Tom Van der Vreken van De Lijn.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen