Direct naar artikelinhoud
Facebook

Groeien wordt lastig voor Facebook

Facebook-CEO Mark Zuckerberg.Beeld REUTERS

Iedereen zit op Facebook, omdat iedereen op Facebook zit. De angst om nieuws, feestjes of foto's te missen, zit er goed in. Deze week leidde dat tot een mijlpaal voor het bedrijf. Inmiddels gebruiken 2 miljard mensen minimaal eens per maand het online netwerkplatform. Kan Facebook nog groeien?

Op het eerste gezicht wel. Er zijn wereldwijd nog zo'n 1,5 miljard mensen met internetverbinding die geen gebruik maken van Facebook. Een flinke vijver dus. Maar ongeveer de helft van deze groep woont in China. Daar is het platform verboden omdat het zich niet wil committeren aan de regels van het regime. Zolang het technologiebedrijf de repressie van China niet accepteert, blijven er 750 miljoen nieuwe klanten over.

Dat is een probleem voor facebookoprichter Mark Zuckerberg. Zijn onderneming verdient goed geld aan al die gebruikers. In 2016 boekte het bedrijf een omzet van bijna 24 miljard euro en een winst van 9 miljard.

Dat geld stroomde binnen via adverteerders. Die betalen om reclame te mogen maken op het platform. Op die manier verdiende Facebook in de eerste maanden van dit jaar gemiddeld 3,75 euro per gebruiker.

Met advertenties verdient Facebook 3,75 euro per gebruiker

Bijna al dat verdiende geld komt uit rijke landen in Noord-Amerika, Europa en Azië, meldt Facebook. In die landen is de rek qua aanwas er bijna uit.

Mensen die Facebook niet gebruiken, komen voornamelijk uit armere landen en hebben niet zoveel te besteden. Die groep is daarom minder interessant voor adverteerders.

Dus moet Facebook steeds creatiever zijn om nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren. Het bedrijf investeert flink in nieuwe toepassingen voor zijn platform, bijvoorbeeld op het gebied van virtual reality. Met die technologie wil Zuckerberg een virtuele wereld bouwen waarin mensen met elkaar in contact komen. Adverteerders zijn er natuurlijk ook welkom.

Verder koopt Facebook er lustig op los. Bekende aankopen uit het verleden zijn internetplatform Instagram en berichtendienst WhatsApp. Die technologiebedrijven verschaffen Facebook meer data van gebruikers en vormen nieuwe platforms voor reclame.

Facebook doet meer. Het investeert veel om de internetlozen der aarde van een verbinding te voorzien. Het bedrijf verschaft groepen mensen in dertig landen een beperkte vorm van gratis mobiel internet.

Dit doet Facebook naar eigen zeggen om mensen toegang te geven tot informatie over zorg, educatie en werkgelegenheid. Maar een mooie bijkomstigheid is natuurlijk dat bewoners van deze gebieden zich kunnen laven aan sociale media. Hoewel deze groep minder te besteden heeft dan de gemiddelde Europeaan, vormt ze toch een nieuwe bron van inkomsten.

Ook wil het internetbedrijf gebieden waar helemaal geen internetverbinding is bereiken. Het bouwde een uit de kluiten gewassen drone op zonne-energie. Dat vliegtuig kan tien maanden achtereen in de lucht blijven. Zo kan het afgelegen gebieden van draadloos internet voorzien. Zuckerberg wil in de toekomst een vloot van wifi-drones door de lucht laten zweven. Maar al die noviteiten hebben hun prijs. In 2014 investeerde Facebook nog ruim 1,5 miljard euro. Vorig jaar was dat al bijna 4 miljard. Dat bedrag gaat oplopen terwijl groei in advertentieverkoop vermoedelijk zal slinken.