...

1 op 3 ondernemers spreekt jaarlijks zijn verzekeraar aan

autoverzekering1 op 3 ondernemers spreekt jaarlijks zijn verzekeraar aan zegt Unizo de vereniging voor zelfstandigen en ondernemers. Brandverzekering, burgerlijke aansprakelijkheid en autoverzekering zijn een van de meest afgesloten verzekeringen, maar 1 op 5 is ontevreden over de snelheid bij de afhandeling van het dossier

1 op 3 ondernemers doet jaarlijks een beroep op zijn of haar verzekering. 6 op 10 van hen is tevreden over de manier waarop zijn dossier werd afgehandeld. De snelheid waaraan verzekeraars werken, kan volgens 1 op 5 beter. Dat blijkt uit een rondvraag van UNIZO bij 977 respondenten.

De 3 meest afgesloten verzekeringen zijn een brandverzekering (87%), een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor de onderneming en een autoverzekering (elk 85%). Opvallend, verzekeringen die dienen zichzelf sociaal beter te beschermen, scoren hoog. Zo sluit 7 op 10 een verzekering af voor het vrij aanvullend pensioen en heeft ongeveer een gelijk aantal ondernemers een hospitalisatieverzekering. Net geen 6 op 10 ondernemers heeft een verzekering gewaarborgd inkomen. UNIZO noemt dit “een goed teken”. “Ondernemers zijn minder beschermd dan werknemers. Bij ziekte of een ongeval kunnen zij veel minder terugvallen op beschermingsmaatregelen. Zelfstandigen moeten hier zelf voor zorgen en de cijfers bewijzen dat de meerderheid dit beseft”, aldus Karel Van Eetvelt. De ondernemersorganisatie wijst erop dat omgekeerd tot nog steeds een derde tot twee vijfde van alle zelfstandigen dergelijke verzekering niet heeft afgesloten. Zij kunnen in de problemen komen bij ziekte of voor verrassingen komen te staan aan de vooravond van hun pensioen.

Andere verzekeringen die kmo’s voornamelijk afsluiten zijn een arbeidsongevallenverzekering en een verzekering beroepsaansprakelijkheid (45%). Bijna de helft van de ondervraagden meent dat er voldoende en duidelijke informatie is rond verzekeringen. 1 op 3 is het hier niet mee eens. De meerderheid van de respondenten (55%) weinig tot geen schadegevallen op jaarbasis en doet dus ook geen beroep op hun verzekering. 1 op 3 ondernemers is tevreden over de ontvangen schadevergoeding. 1 op 5 is ontevreden. Uit onderzoek blijkt dat ondernemers de diensten van de verzekeringsmakelaar zelf waarderen.