'Het perfecte kopje koffie' maak je vooral in je hoofd

Vind je koffie, geserveerd in een wit porseleinen kopje en met een artistieke schuimkraag in de bar echt helemaal perfect? Dan zit dat vooral in je hoofd. Dat blijkt uit een onderzoek van professor Charles, verbonden aan de universiteit van Oxford.

vwh

Hoewel de manier waarop de koffie wordt gepresenteerd geen impact heeft op de smaak, laten de chique details in een koffiebar zoals een creatief schuimpje, een hip kopje en een intens aroma ons wel geloven dat we van de perfecte koffie slurpen. Klanten zijn bovendien bereid om meer te betalen voor koffie die aantrekkelijk wordt voorgeschoteld omdat zintuiglijke signalen onze verwachtingen verhogen.

Ook de kleur van de mok doet iets met ons brein: in een wit kopje vinden we dat koffie minder zoet smaakt dan in een glas of een blauw kopje. We genieten ook meer van de warme drank als er een bloem in het melkachtige schuim is getekend omdat we zo geloven dat de koffie met de grootste zorg is gemaakt. Die indruk vervaagt als we koffie met een witte schuimkraag krijgen zonder figuurtje.

“Onze smaakervaring zit in ons hoofd. Wanneer verschillende geuren, smaken en zelfs visuele kenmerken samenkomen lossen die bepaalde verwachtingen in. Het zou er niet mogen toe doen, maar het is wel degelijk het geval. Met andere woorden: als je de beste koffie ter wereld drinkt maar in een oncomfortabele stoel zit, dan zal je geloven dat de drank niet zo super smaakt”, zegt Spence in The Daily Mail.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer