© SVDE

Hoe fantastisch zou het zijn als Antwerpen een reputatie van absoluut verkeersveilige stad zou kunnen opbouwen

34.505 keer is er in Antwerpen iemand met zijn auto door het rood licht gereden. Niet in vijf jaar tijd, niet in één jaar, maar in zeven maanden. En waarschijnlijk hebben nog veel méér mensen dat gedaan. 34.505 keer heeft de Antwerpse politie deze overtreding vastgesteld. In ieder geval heeft de voorbije zeven maanden 150 keer per dag iemand zomaar zonder nadenken het risico genomen een voetganger of fietser omver te rijden of tegen een andere auto te botsen.

Kris Vanmarsenille

150 keer per dag heeft iemand gedacht dat voor hem of haar geen regels gelden of dat die regels op zijn minst niet zo belangrijk zijn, heeft iemand niet gedacht aan de gevolgen van zijn daden, zich niet verantwoordelijk gevoeld voor de omgeving waarin hij of zij leeft.

In een stad als Antwerpen, waar iedereen dicht op elkaar woont en werkt, waar trams, auto’s, vrachtwagens, fietsers en voetgangers hun weg moeten vinden, is die houding niet houdbaar. Steeds meer mensen gedragen zich als wegpiraten en ergeren zich intussen aan andere wegpiraten. Met steeds meer ongevallen tot gevolg. En steeds meer ergernis.

De politie van Antwerpen nam zich twee maanden geleden dan ook voor om het asociale verkeersgedrag van de Antwerpenaar eens grondig aan te pakken. Er werden extra manschappen ingezet, anonieme motoren en extra patrouilles die roodrijders, wegpiraten, foutparkeerders en dronken chauffeurs moesten opsporen en beboeten. Het resultaat van de actie na twee maanden is ontstellend. Zo werden 12.123 GAS-pv’s voor foutparkeren uitgeschreven, dat zijn er 200 per dag. Er werden tientallen rijbewijzen ingetrokken wegens dronkenschap en er werden 672 chauffeurs op de bon geslingerd omdat ze hun auto onrechtmatig op een plaats voor gehandicapten hadden gezet.

De cijfers bewijzen het: een actie tegen asociaal en onaangepast rijgedrag was absoluut nodig in Antwerpen. De politie heeft uitstekend werk geleverd, maar haar taak zit er nog niet op. Weggebruikers zijn hardleers. Als de politie tot een mentaliteitswijziging wil komen, zal ze nog veel GAS-boetes moeten uitschrijven. Het gevaar bestaat dan dat de bewoners van de stad de maatregelen als pestgedrag gaan bestempelen en dat er een negatieve sfeer rond ontstaat. De politie is zich daarvan bewust. “Het mag geen pestmaatregel zijn, we moeten komen tot wederzijds respect tussen alle weggebruikers”, zegt burgemeester De Wever.

Mooi, maar dat kan de politie niet in haar eentje bereiken.

Het is nu aan iedereen om een steentje bij te dragen: het onderwijs kan verkeerseducatie aanbieden, het stadsbestuur kan werk maken van betere infrastructuur, de Fietsersbond, De Lijn, Febetra, VAB, Touring, BIVV... kunnen hun steentje bijdragen. En elke Antwerpenaar zal voelen hoe veel aangenamer en veiliger het wordt als iedereen zich aan de verkeersregels houdt.

Hoe fantastisch zou het zijn als Antwerpen een reputatie van absoluut verkeersveilige stad zou kunnen opbouwen, zoals ze dat gedaan heeft als holebistad, modestad en museumstad.

De politie heeft de eerste stap gezet. Wie zet de volgende?

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER