Luister naar

'Duitse Audi-werknemers moeten geduld hebben'

Nieuws
Na het dieselschandaal beloofde Volkswagen AG meer elektrische modellen te ontwikkelen. Nu Volkswagen-dochter Audi ook zijn tweede elektrische auto in het Belgische Vorst laat bouwen, zijn Duitse werknemers boos: is de elektrische auto wel hun toekomst?
Ruurd Ubels Ruurd Ubels
zaterdag 24 juni 2017 om 03:00
Koning Philippe en koningin Mathilde van België en de toenmalige Duitse Bondspresident Joachim Gauck en zijn vrouw Daniela Schadt poseren in 2016 bij een prototype van de e-Audi die de Belgen mogen gaan produceren.
Koning Philippe en koningin Mathilde van België en de toenmalige Duitse Bondspresident Joachim Gauck en zijn vrouw Daniela Schadt poseren in 2016 bij een prototype van de e-Audi die de Belgen mogen gaan produceren. epa / Benoit Doppagne

Eindhoven

‘Als de directie geen perspectieven biedt voor productielijnen in Duitsland, maar alleen voor onze buitenlandse fabrieken, dan is het ongenoegen bij de Duitse werknemers meer dan gerechtvaardigd.’

Zo reageert voorzitter Peter Mosch van de ondernemingsraad in Ingolstadt, de thuishaven van Audi, op het nieuws dat ook het tweede volledig elektrische model van Audi in Vorst (België) van de band gaat lopen. ­Mosch en vakbondsvertegenwoordigers eisen dat de elektrische toekomst ook in de fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm zichtbaar wordt.

De Duitse Audi-werknemers voeren eerder blind op de belofte van bestuursvoorzitter Rupert Stadler, dat vanaf 2020 Ingolstadt elektrische auto’s gaat bouwen. Maar na de jongste ontwikkelingen wil Mosch daarover harde toezeggingen. Hierin speelt mee, dat een Audi-woordvoerder zich donderdag in Die Welt niet wilde vastleggen op de belofte dat vanaf 2020 elektrische Audi’s het label Made in Germany krijgen.

‘Audi is een wereldspeler’, erkent Mosch in de Duitse pers. ‘Maar het Audi-hart moet sterk kloppen waar het zich bevindt – in Duitsland.’

Sportback GT

Woensdag maakte de Duitse producent bekend dat in Vorst vanaf 2018 niet alleen de eerste elektrische Audi wordt gebouwd (een SUV), maar – vanaf 2019 – ook het tweede model, de vierdeurs e-tron Sportback GT.

Dit hoeft voor de Duitse werknemers echter geen hard gelag te zijn, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven. ‘Hun angst is begrijpelijk, maar niet logisch. De verandering in de personenautowereld naar elektrisch is gaande en zal de komende jaren versnellen. Audi zal straks niet meer genoeg hebben aan de productiefaciliteiten in Vorst. Andere Audi-fabrieken, ook die in Duitsland, zullen eveneens omgebouwd moeten worden voor de productie van elektrische auto’s.’

Eind april meldde Volkswagen, het moederbedrijf van Audi, zijn investeringen in het ontwikkelen van elektrische auto’s en andere alternatieven de komende vijf jaar te verdrievoudigen. In 2026 moet een kwart van alle nieuwe Audi’s op stroom rijden.

‘De Duitse werknemers moeten nog even geduld hebben’, zegt Steinbuch.

extra banen

De komst van het tweede elektrische model naar Vorst levert de Belgen vijfhonderd extra banen op. De bouw van de beide e-wagens komt in de plaats van de productie van de ‘fossiele’ A1, die naar Spanje verhuist.

Om de eerste elektrische Audi naar Vorst te halen, stelde de Belgische overheid de autobouwer een steunpakket van 130 miljoen euro in het vooruitzicht. Of de staat ook bijspringt nu de tweede elektrische Audi in de buurt van Brussel wordt gefabriceerd, is niet bekend.

bezettingsgraad

Duidelijk is wel, dat de verbouw van de fabriek in Vorst, om er elektrische wagens te kunnen maken, ingrijpend en kostbaar is.

Volgens Hubert Waltl, directeur productie en logistiek bij Audi, is de keuze om ook de tweede elektrische Audi in België te bouwen, logisch in het licht van de investeringen. De komst van nog een model ‘verbetert de bezettingsgraad in onze fabriek in Brussel’, heet het in een verklaring.

Daar komt bij dat de tweede elektrische auto van Audi gebruikmaakt van hetzelfde platform (‘bodemplaat’) als de eerste.

‘Qua investeringen is de beslissing te begrijpen’, vindt voorzitter Mosch van de ondernemingsraad. ‘Maar in Duitsland moet Audi zijn werknemers snel perspectief bieden.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.