Ook christelijke leerkrachten gaan staken
Woerden
Dat verwacht zowel het Landelijke Verband van Gereformeerde Schoolverenigingen (LVGS) als scholenkoepel Verus. Voor een groot deel van de scholen is het de eerste keer in hun bestaan dat ze hun werk zullen onderbreken, meldt René Tromp, bestuurder van het LVGS. De scholen scharen zich daarmee achter de actie van Primair Onderwijs Front, kortweg PO Front. In dit samenwerkingsverband trekken vakbonden, schoolleiders, werkgevers en leerkrachten samen op. Ze willen een salaris dat strookt met de bedragen zoals die in het voortgezet onderwijs worden betaald. De verschillen lopen nu uiteindelijk op tot 800 euro per maand in de hoogste salarisschaal. Om dergelijke gaten te dichten is zo’n 1,8 miljard euro nodig.
leerkrachtentekort
Ook vraagt PO Front een oplossing voor het verwachte leerkrachtentekort. Dat zal volgens cijfers van CenterData in 2025 opgelopen zijn tot 10.000. Om hun eisen kracht bij te zetten wordt dinsdag een petitie overhandigd aan politici. Inmiddels is die lijst 287.000 maal getekend door ouders (45 procent), onderwijspersoneel (34 procent) en sympathisanten (21 procent). De eindstand wordt dinsdag in Den Haag onthuld.
‘Naar schatting doet uiteindelijk 80 tot 85 procent van alle basisscholen in Nederland mee aan de actie’, vertelt Thijs Roovers, mede-initiatiefnemer van de actie en zelf leerkracht op de Leonardo da Vincischool in Amsterdam. ‘Het stakingsuur wordt op scholen door de leerkrachten gebruikt om te overleggen met ouders of om met elkaar te ontbijten.’ Roovers wil geld zien voor passende maatregelen. ‘Dat moet in het regeerakkoord komen te staan, anders gaan we na de zomervakantie langer staken.’
Bestuurslid René Tromp van het LVGS schat dat een grote meerderheid van de 120 aangesloten scholen, zo’n 80 procent, gaat meedoen. Daarmee wijken we niet af van wat landelijk verwacht wordt’, zegt hij. Dat veel scholen voor het eerst meedoen aan de korte staking, zegt volgens Tromp iets over de zorgen voor de toekomst. ‘Wij willen uitblinken in christelijk identiteitsgebonden onderwijs. Er wordt veel van het personeel gevraagd om dat te bereiken. Tijdens werkbezoeken merk ik hoe hoog de belasting is, zeker bij ziekte. Ouders willen natuurlijk een optimale bezetting. Daarnaast vinden we het terecht dat salarisverschillen met het voortgezet onderwijs worden rechtgetrokken.’
stakingsrecht
Het LVGS legt de verantwoordelijkheid om wel of niet mee te doen dinsdag bij individuele scholen. ‘Wij geven ze de ruimte, er is stakingsrecht, maar geen stakingsplicht. We merken dat er verschillend over staken gedacht wordt, maar de actiebereidheid is dus groot. En werkgevers en werknemers slaan hierin de handen ineen.’ Als de actie geen succes heeft, sluit Tromp langere stakingen niet uit. ‘Daarover wordt nagedacht, maar het kan ook op andere manieren.’ Bij Verus, de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs waarbij ruim drieduizend basisscholen zijn aangesloten, herkennen ze de trend die het LVGS signaleert. ‘Wij zien dat de bereidheid om mee te doen net zo goed speelt bij onze achterban als daarbuiten’, bevestigt woordvoerder Wouter van den Berg. ‘Deze actie maakt echt wat los.’ <
‘Wij zijn op school niet wild van deze werkonderbreking, maar doen wel mee. Heel apart, want dat is nog nooit gebeurd’, zegt Coralie Goedhart, leerkracht van groep 4 van gereformeerde basisschool De Open Kring in Nijkerk. Maar het is nodig, vindt ze. ‘Maandag hebben we nog groep 2/3 naar huis moeten sturen omdat er geen vervanger was en vandaag is groep 5 verdeeld over de andere groepen omdat de leerkracht ziek is. We zijn het tekort aan vervangend personeel steeds meer gaan merken het afgelopen jaar.’
En de invalpool is ook niet altijd een uitkomst, omdat tijdelijke contracten wettelijk gezien maar beperkt kunnen worden gegeven. ‘De afgelopen week hoorden we dat in de komende drie weken niemand ziek moet worden, want er is geen vervanging. Dat levert druk op.’ Ouders reageren verschillend op de actie van dinsdag, merkt de leerkracht. De een begrijpt het, de ander niet. Aanvankelijk wilde de school het sluitingsuur gebruiken om gesprekken met ouders te voeren over de actie. Daar zag de directie echter vanaf. ‘De kinderen komen dan al gauw mee. We hebben nog wel duizend andere dingen die moeten gebeuren, dus daar gebruiken we de tijd voor. Ouders hebben een brief gehad waarin alles werd uitgelegd.’
Ondanks alles heeft ze ‘nog steeds het leukste vak van de wereld’, benadrukt Goedhart. ‘Maar ik maak mij grote zorgen over behoud van het werkplezier als je bijvoorbeeld als klas een soort kinderopvang wordt voor andere groepen, omdat hun leerkrachten uitvallen.’ Ook de kinderen die speciale aandacht nodig hebben, kunnen pittig zijn in de klas: ‘Zorg dat je het gezellig en respectvol voor elkaar houdt.’
En dan zijn er nog de voorbereiding voor het kamp, schoolreisjes en spreekavonden. ‘Ouders mogen van mij verwachten dat ik kinderen aan het eind van het jaar van A naar B heb gebracht. Ik zou mijn lessen soms wel uitgebreider willen voorbereiden, maar de tijd ontbreekt.’ De leerlingen zelf krijgen niet veel mee van de zorgen van de leerkrachten, meent Goedhart. ‘Die vinden het wel fijn, zo’n dagje vrij af en toe.’