Touring wil dat busstroken opengesteld kunnen worden voor verkeer
"Vooral het feit dat bus- en tramstroken leeg blijven wanneer daar vlak naast het verkeer compleet stilstaat, is velen een doorn in het oog. We moeten ons op die momenten de vraag durven te stellen over de kosten en de baten", klinkt het.
Touring wil dat busbanen tijdelijk flexibel ingeschakeld worden bij "een onvoorziene verkeerschaos veroorzaakt door een ongeval, incident, betoging of wegenwerken". "De beschikbare verkeersinfrastructuur moet optimaal gebruikt worden. Met de huidige verkeersproblemen kunnen we het ons simpelweg niet veroorloven om busbanen voor het grootste deel van de tijd ongebruikt te laten, terwijl tegelijkertijd het andere verkeer naast de busbanen in ellenlange files moet blijven aanschuiven."
Dat er slechte situaties bestaan, bewijst volgens Touring de "al negen jaar durende commotie" over de busbaan op de Bergensesteenweg tussen Halle en Anderlecht. Die zal nu aangepast worden en de overheid zal een bijkomende rijstrook afwisselend openstellen.
Tot slot hekelt Touring de "ondemocratische" beslissingsprocedure over alles wat busbanen aangaat. "De vertegenwoordigers van andere weggebruikers hebben helemaal geen inspraak. De Lijn en de MIVB hebben een vetorecht. Er wordt dus enkel rekening gehouden met de wil van het openbaar vervoer", aldus de mobiliteitsorganisatie.
Een woordvoerster van De Lijn laat in een reactie weten dat de openbaarvervoermaatschappij alvast geen voorstander is van het openstellen van busbanen voor ander verkeer. "Net op die drukke momenten halen wij ons commercieel voordeel uit de busbanen. Net dan kunnen wij het verschil maken en ervoor zorgen dat mensen voor het openbaar vervoer gaan kiezen. De benaming "busbaan" zegt het zelf: gereserveerd voor het openbaar vervoer."