Direct naar artikelinhoud
Update

Huisstijl van VRT krijgt een make-over

Huisstijl van VRT krijgt een make-over

De VRT heeft vanmiddag een nieuw logo en nieuwe huisstijl gelanceerd. Het logo heeft dezelfde kleur en vorm als het huidige logo van VRT NU, het onlineplatform van de openbare omroep. "Media worden gemaakt door mensen. Met deze nieuwe huisstijl beschikt iedereen die bij of voor ons werkt nu over een herkenbaar, verbindend VRT-merk", zegt CEO Paul Lembrechts.

en

"De VRT is een sterk merk, het is onze ambitie dat de VRT dit ook blijft en zich verder als een sterk merk ontwikkelt. Het is onze opdracht dat we relevant blijven voor alle Vlamingen, onze plaats in het medialandschap bestendigen, en er vooral voor zorgen dat we een modern mediabedrijf worden, klaar voor 2020. Onze sterke merken - televisie, radio en online - krijgen via het nieuwe VRT-merk ondersteuning en stabiliteit. Media wordt gemaakt door mensen, met deze nieuwe huisstijl beschikt iedereen die bij of voor ons werkt nu over een herkenbaar, verbindend VRT-merk", aldus CEO Paul Lembrechts.

Het intern creatief team van de VRT ontwikkelde de nieuwe beeldtaal in samenwerking met het ontwerpbureau Pentagram en het Mechelse Today. "Het nieuwe expressieve logo en de adaptieve beeldtaal laten de VRT toe digitaal te evolueren en relevantie te bieden via het servicemerk VRT NU en het expertenmerk VRT NWS", legt Peter Claes, algemeen directeur Media & Productie, uit.

Wanneer de VRT communiceert als publieke instelling, doet ze dat in lijn met de huisstijl van de Vlaamse Overheid. De nieuwe huisstijl van de VRT als omroeporganisatie werd in lijn hiermee ontwikkeld. "De rebranding van de VRT heeft geen impact op de huisstijl van onze aanbodsmerken, zoals Eén, MNM en Sporza", aldus Claes.

Paul Lembrechts kwam ook nog kort terug op de financiering van de openbare omroep. "In ons driejarenplan is financiële duurzaamheid erg belangrijk: 61 procent komt van de Vlaamse overheid, 39 procent via andere inkomsten. Die laatste zijn zeker niet gegarandeerd", aldus de CEO. "We moeten creatief en inventief zijn, onze inkomsten optimaliseren en zeker oog hebben voor kostenbeheersing en efficiëntie."

Jaarverslag

In de commissie Media in het Vlaams Parlement stelde de VRT vanmiddag zijn jaarverslag voor. Het meeste nieuws uit het jaarverslag raakte eerder deze week al bekend.

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichtshouder van de Vlaamse audiovisuele media, onderzocht in welke mate de openbare omroep in 2016 de performantiemaatstaven behaalde. Peter Sourbron, de voorzitter van de eerste kamer van de VRM, stelde dat de VRT "zeer goede" resultaten heeft neergezet. Enkel de performantiemaatstaf inzake teletekstondersteuning van nieuws- en duidingsprogramma's behaalde de omroep "net" niet (99,9 procent in plaats van 100 procent). En ook de performantiemaatstaf inzake gesproken ondertiteling bij alle niet-Nederlandstalige programma's behaalde de VRT "net" niet (99 procent in plaats van 100 procent).

"Sommige dingen kunnen inderdaad beter. We zijn bijna perfect, niet helemaal perfect", repliceerde Luc Van den Brande, de voorzitter van de raad van bestuur van de VRT.