Sigarettenfabrikanten lanceren offensief tegen neutrale verpakking

Cimabel, de Belgisch-Luxemburgse federatie van sigarettenfabrikanten, lanceert het platform merkenmoord.be tegen de mogelijke invoering van neutrale verpakkingen in ons land. Het initiatief komt een maand na de aankondiging van een anti-tabaksplan, dat onder meer inhoudt dat 65 procent van de voor- en achterzijde van de pakjes wordt bedrukt met waarschuwingen en ontradende foto's.
A2012

Cimabel vindt de invoering van neutrale verpakkingen, zoals in het anti-tabaksplan van minister van Volksgezondheid Maggie De Block, een brug te ver. Volgens de Belgisch-Luxemburgse federatie van sigarettenfabrikanten is er sprake van een "bijzonder gevaarlijk precedent" en is de maatregel een schending van het gebruik van handelsmerken. Het vormt bovendien een onteigening van de intellectuele-eigendomsrechten, argumenteert de organisatie.

"Indien de overheid dit ontzegt aan tabaksfabrikanten schept ze een gevaarlijk precedent. Op termijn zullen dan immers ook alcohol, frisdrank, fastfood en andere ongezonde voedingsproducten volgen. De overheid opent hiermee een doos van Pandora", klinkt het bij de sigarettenfabrikanten.

De maatregel heeft ook nefaste gevolgen voor de overheid en de handelaars, waarschuwt de federatie. Cimabel verwijst naar Australië, waar in 2012 de neutrale verpakking werd ingevoerd. "In 2014 was de handel in namaaksigaretten gestegen tot 14,5 procent van de totale markt, goed voor liefst 1,2 miljard dollar gemiste ontvangsten voor de Australische staatskas. De maatregel zal verder de dagbladhandelaars hard treffen, want elke namaaksigaret die verkocht wordt gaat ten koste van de legale verkoop. Dagbladhandelaars zijn tot een derde van hun omzet afhankelijk van de verkoop van tabaksproducten. Dit kunnen zij er echt niet bij hebben."

De maatregel mist zijn doel

Cimabel heeft ook twijfels bij de doelmatigheid van de maatregel. "De tabakconsumptie onder jongeren is na de invoering van neutrale pakjes in Australië toegenomen met 36 procent. Rookte in 2010 nog 2,5 procent van de 12 tot 17 jarigen, dan was dit in 2013 gestegen tot 3,4 procent. De maatregel lijkt dus simpelweg niet te werken."

De federatie lanceert op het platform www.merkenmoord.be een petitie naar iedereen die wil opkomen "tegen betutteling en ineffectieve regelgeving met grote negatieve gevolgen voor ondernemers en werkgelegenheid."

Meest gelezen