'Gewone' modellen doen meer kleding verkopen

© Shutterstock

Nu en dan duikt al eens een plus size model op, maar als het er op neerkomt zijn het nog steeds de modellen met een maatje nul die heersen in de modewereld. Maar doen die modellen ook echt meer kleding verkopen?

flb

Uit een studie van de Britse universiteit van Kent blijkt dat het gebruiken van modellen met een maatje nul voor een reclamecampagne geen nuttige marketingstrategie is. In drie onderzoeken werden vrouwen tussen 18 en 45 jaar bevraagd en daaruit bleek dat ze bij de gevestigde modemerken geen voorkeur hadden tussen een mager model en een gewoon model. Toen hen hetzelfde gevraagd werd, maar bij een fictief merk, ging hun voorkeur uit naar het gewone model. Bij vrouwen met een laag zelfvertrouwen, bleek de voorkeur voor gewone modellen nog exponentieel groter te zijn. Daaruit blijkt dus dat in beide geval de 'gezondere' modellen perfect de magere kunnen vervangen.

'Het gebruik van magere modellen in de mode-industrie blijft een veelbesproken onderwerp. In sommige landen zoals Frankrijk zien we zelfs een verbod, met zelfs kans op boetes en gevangenisstraffen. Ons onderzoek toont aan dat de modewereld het gebruik van gewone modellen in reclamecampagnes niet hoeft te vrezen. Als ze het omarmen, zouden ze misschien zelfs ondervinden dat ze op die manier hun verkoop kunnen opkrikken', zegt hoofdonderzoeker Dr. Xuemei Bian over de studie op de website van psy.org.Deze resultaten zullen misschien nog meer dan de boetes die in bepaalde landen worden opgelegd indruk maken op de industrie.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer