© Getty Images

Opvallende maatregel: vaders acht weken langer thuis na geboorte

Janssen Pharmaceutica staat dicht bij een regeling waarbij werknemers die vader worden, acht weken extra geboorteverlof krijgen. “Er is een oorlog om talent aan de gang”, zegt een specialist.

Christof Willocx

Johnson & Johnson, de Amerikaanse moedermaatschappij van Janssen Pharmaceutica, wil in al zijn vestigingen voor jonge vaders en adoptieouders een geboorteverlof van acht weken extra invoeren. Dus ook bij dochterbedrijf Janssen Pharmaceutica, dat vestigingen heeft in Beerse, Geel en Olen. De acht weken moeten in het eerste jaar na de geboorte worden opgenomen en worden betaald door het bedrijf. Ze komen bovenop de tien dagen vaderschapsverlof die nu al door de overheid worden betaald.

De vakbonden bij Janssen Pharmaceutica beginnen in september met de onderhandelingen over de praktische uitvoering van het systeem.

Evenwicht werk-privé

Onlangs maakte ook de bank ING bekend dat het haar werknemers in de Nederlandse vestigingen vanaf volgend jaar een maand betaald geboorteverlof geeft. In de Belgische vestigingen van ING is dat nog niet het geval.

© rr

“De betaalde dagen geboorteverlof zijn een manier om jonge mensen aan te trekken”, zegt Geert Vermeir, arbeidsmarktspecialist van SD Worx. “Het aantal vacatures stijgt en de werkloosheid daalt, waardoor er steeds meer concurrentie is om vooral jongere mensen aan te trekken. Werknemers kijken eerst naar de inhoud van de job en in tweede instantie naar het loonpakket en het aantal betaalde vrije dagen. Die worden steeds belangrijker voor het evenwicht tussen werk en privéleven. Een bedrijf dat vandaag enkel nog het wettelijke minimum van twintig verlofdagen per jaar aanbiedt, zal het moeilijker hebben om goede werknemers aan te trekken.”

De troeven van kmo’s

Zullen de extra betaalde weken geboorteverlof nu de trend worden? “Dat niet”, zegt Vermeir. “Daarvoor is de maatregel te duur. Janssen Pharmaceutica is onderdeel van een multinational. Daar is dus geld voor dit soort regelingen. Kmo’s zullen zo’n duur initiatief veel moeilijker kunnen betalen. En de meeste Belgen werken nog altijd bij kmo’s.”

Maar kmo’s kunnen wel andere troeven uitspelen. “Zoals gezelligheid op het werk”, zegt Rudi Cleymans, manager van het informaticabedrijf Syneton in Bornem, dat zo’n vijftig mensen tewerkstelt. “Wij hebben een zwemvijver, een pingpongtafel, een fitnessruimte en een buitenterras. We maken daar reclame voor op onze website, en sollicitanten verwijzen daarnaar. Onze mensen hebben ook glijdende werkuren. Niet het aantal uur dat ze op het bedrijf zijn telt, wel de hoeveelheid werk die ze verzetten.”

“Voorts meten we om de twee à drie weken via een anonieme online enquête ook het geluk, met vragen als: ‘Zou u naar de cinema gaan met uw manager?’ Zo weten we voortdurend hoe onze mensen zich voelen. Door die aanpak hebben we geen problemen om goede werkkrachten aan te trekken.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer