© pn

© Wendy Marijnissen

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

‘Niemand weet dat NMBS gestrande reizigers naar huis brengt’

De Nederlandse Spoorwegen (NS) toeteren luid dat ze vanaf volgend jaar hun gestrande reizigers naar huis brengen. ‘De NMBS doet dat al jaren’, zegt een woordvoerder. ‘Maar niemand weet dat’, zegt de belangenvereniging TreinTramBus.

frp

Dat de NMBS al jaren gestrande reizigers naar hun station van bestemming brengt, is een redelijk goed bewaard geheim. ‘Het staat nochtans in onze vervoersvoorwaarden’, zegt woordvoerder Bart Crols. ‘Elke reiziger die door een vertraging of een afgeschafte trein strandt vóór zijn eindbestemming, heeft recht op een compensatie. In de praktijk komt het erop neer dat we voor een alternatief zorgen zodat die reiziger alsnog op zijn bestemming geraakt.’

Vaak is dat met het openbaar vervoer, op kosten van de NMBS. ‘Maar het kan evengoed zijn dat er geen bussen meer rijden. Dan zorgt ons personeel voor een oplossing. Ofwel brengen ze die reiziger zelf met hun auto naar het eindstation. Ofwel doet een taxi dat.’ De woordvoerder moet toegeven dat dat niet vaak gebeurt, ook al houdt de NMBS er geen exacte cijfers van bij.

De belangenvereniging TreinTramBus heeft daar enkele opmerkingen over. ‘De reiziger moet zélf vragen om die regeling. Als bijna niemand weet dat het bestaat, gebeurt dat ook heel weinig. In de praktijk is het ook niet bepaald eenvoudig. Meestal strandt een reiziger ’s nachts op een eenzaam perron waar geen mens meer is. Ook geen personeel aan wie je een alternatief kan vragen’, zegt woordvoerder Jan Vanseveren.

De eis van TreinTramBus is eenvoudig: ‘De NMBS moet een centraal nummer installeren waarop gestrande reiziger kunnen bellen zodat de vervoersmaatschappij hen uit de nood kan helpen. En dat nummer moet luid en duidelijk worden gecommuniceerd, zoals in Duitsland. Nu is die regeling zo onbekend dat niemand er gebruikt van maakt.’

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER