© EPA

Nieuwe theorie over verdwenen vliegtuig MH370 zet hele onderzoek op losse schroeven

Het Maleisische vliegtuig MH370 verdween op 8 maart 2014 met 239 man aan boord. Uit een nieuw rapport van een groep wetenschappers blijkt nu dat de autoriteiten jarenlang op de verkeerde plaats zouden gezocht hebben. Een aanknopingspunt voor een nieuwe zoektocht?

evg

Het bewuste vliegtuig MH370 van Malaysia Airlines steeg op 8 maart 2014 op vanuit de internationale luchthaven van de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur. Het was de bedoeling om uiteindelijk in Peking te landen, maar het toestel verdween plots van de radar.

Drones en sonartechnieken

Men heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke oppervlakte afgezocht naar de vermiste Boeing 777: maar liefst 120.000 vierkante kilometer van de zuidelijke Indische Oceaan werd er in totaal afgespeurd. Onder andere met drones en sonartechnieken werd het water gescreend. De zeebedding in kwestie was voorheen zelfs een groter mysterie dan de oppervlakte van de maan. Men vond er onder andere onderwatervulkanen, ankers en scheepswrakken terug, maar behalve een stukje uit de vleugel is er nog vandaag nog steeds geen spoor van de vermiste MH370.

Aanknopingspunt voor nieuwe zoektocht?

In januari 2017 besloten de Maleisische, Australische en Chinese autoriteiten uiteindelijk om de zoektocht op te schorten. En dus blijft het tot op de dag van vandaag een mysterie wat er precies gebeurd is met de MH370 en de 239 mensen die op het vliegtuig zaten.

Een groep wetenschappers, die zichzelf The Independent Group noemt, komt nu met een nieuwe theorie op de proppen. Hun studie, onder leiding van Richard Godfrey, wijst uit dat het wrak van de MH370 rond 30 graden zuiderbreedte zou liggen, een pak verder dan waar men tot nog toe gezocht heeft.

© AFP

Op basis van een flapje uit de vleugel

Sinds november 2015 hebben de autoriteiten gezocht in de zuidelijke Indische Oceaan tussen 36 graden en 39,3 graden zuiderbreedte. Op basis van de ontdekking van een eerste (en voorlopig enige) wrakstukje van de MH370 in de oceaan, suggereerde de Australische organisatie CSIRO (Australia’s Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) om rond de 35 graden zuiderbreedte te gaan zoeken. De flaperon van de MH370, een onderdeeltje van de vleugel, werd in juli 2015 teruggevonden door een man die zijn lunchpauze hield op het strand van het eiland Réunion, ten oosten van Madagascar.

Aan de hand van deze vondst en potentiële drijfpatronen concludeerde de CSIRO dat het “zeer waarschijnlijk” is dat het vliegtuigwrak zich in de regio rond 35 graden zuiderbreedte bevindt.

De wetenschappers van The Independent Group denken daar echter anders over:

“De suggestie dat de MH370 gezonken zou zijn rond 35 graden zuiderbreedte klopt niet met het feit dat de onderwaterzoektocht eerder al tot de conclusie leidde dat het 97% zeker is dat het wrak zich daar niét bevindt,” aldus Richard Godfrey van The Independent Group. “Zou het niet kunnen dat iets ongemerkt gezonken is langs de 20.781 km lange, schaars bevolkte kust van West-Australië? 86 procent van de inwoners wonen er namelijk in de steden Perth, Bunbury, Busselton en Mandurah,” haalt Godfrey aan.

Samenzweringstheorieën

De zoektocht naar het toestel werd in januari van dit jaar gestaakt en heeft in totaal 160 miljoen dollar gekost. Dit maakt het de duurste zoektocht in de luchtvaartgeschiedenis. In de afgelopen drie jaar kwamen er verschillende samenzweringstheorieën bovendrijven. Gaande van een geheime landing op de Amerikaanse luchthaven Diego Garcia tot de allereerste virtuele kaping via een afstandsbediening.

Wat er écht gebeurd is die 8ste maart 2014 blijft echter nog altijd een mysterie.

Lees ook: Vlucht MH370: gedoemd om nooit gevonden te worden?

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER