© Photo News

Nog nooit zo veel file en echte drukte moet nog beginnen

Dit jaar sneuvelen alle filerecords. Op een gewone werkdag staat er nu al gemiddeld 137 kilometer file op de Vlaamse snelwegen. Een toename van 25 kilometer in vijf jaar tijd. Opvallend: het fileseizoen moet nog beginnen. “Dit is niet langer houdbaar. Geef bestuurders een premie als ze ­bewust de spitsuren mijden”, stelt Touring voor in Het Nieuwsblad.

wim brillouet

Een nieuwe spitsstrook op de E314, fietsvergoedingen, een ­kilometerheffing voor vracht­wagens. Het regent maatregelen om de files te beperken. Maar het volstaat niet. De files groeien zelfs sterker aan dan ooit. Dit jaar – tot eind augustus – stond op een gewone werkdag gemiddeld 137 kilometer file op de Vlaamse snelwegen. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. Vijf jaar geleden was dat nog maar 112 kilometer. De files zijn dus nog eens 25 kilometer langer, een rij van Antwerpen tot Mechelen.

“Maar niet alleen de lengte is toegenomen, ook de impact van de files. Ze geraken minder snel opgelost, bestuurders verliezen daardoor meer tijd”, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum.

En dat raakt u elke dag, want de tijd in de file is niet meer goed te maken. Het aantal verliesuren voor alle bestuurders op Vlaamse snelwegen loopt dit jaar op tot 580.000, dat zijn er 100.000 meer dan vorig jaar.

De oorzaak voor de sterke filegroei: vooral het mooie weer. Die heeft ons massaal de auto in geduwd. En hoe meer verkeer, hoe groter de kans op ongelukken. En daar komen files van.

140 euro om uit spits te blijven

“Dit is niet langer houdbaar”, zegt Danny Smagghe van mobiliteitsorganisatie Touring. “We moeten bestuurders een premie geven als ze bewust de spitsuren mijden. Ze moeten dan voor of na de file naar het werk of via een kalmere route. Door die premie gaan bestuurders beter nadenken wanneer ze met de auto de file in duiken. Want het probleem zijn niet de bedrijfsauto’s, wél het vrijetijdsverkeer. Eén op de drie bestuurders in de file kan zijn verplaatsing ook op een ander moment doen, zoals een bezoek aan de ouders of een uitstap naar zee.”

In Nederland gaan ze het invoeren, het zogenaamde spits­mijden. Wie meedoet, krijgt 140 euro per maand op zijn rekening om uit de spits te blijven. Wie toch op het drukste moment van de dag de weg op gaat, verliest geld.

In Vlaanderen komt er voor­lopig geen proefproject. “Het zou niet eerlijk zijn voor mensen die de keuze niet hebben. Wie bijvoorbeeld in shiften werkt, móét op bepaalde uren de weg op. Die mensen zouden dan benadeeld zijn”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER