Direct naar artikelinhoud

Brandweer sluit ingangen Limburgse mergelgrotten af met dekzeilen tegen rook

De brandweer van Zuid-Limburg sluit vanavond de ingangen van de mergelgrotten bij de Belgische grensplaats Kanne af met dekzeilen. Dit moet leiden tot minder rookoverlast voor direct omwonenden. De brandweer zet er nog steeds op in om het vuur gecontroleerd uit te laten branden, maar kijkt morgenochtend opnieuw of er nog andere opties zijn.

Delen van het Chateau Neercanne zijn afgesloten door de schade die het kasteel heeft opgelopen vanwege de brand in de mergelgrotten.Beeld ANP

Al sinds donderdagavond is er in Maastricht en omgeving overlast van rook en stank. Die avond vatte 800 kuub hooi vlam die gestald werd in een grot in de Cannerberg, een heuvel bij Maastricht. De ingang van de grotten ligt in het Belgische Kanne. De politie in Limburg heeft vandaag het onderzoek van haar Belgische collega's overgenomen. Brandstichting wordt niet uitgesloten en twee twintigers uit het Belgische Riemst worden mogelijk verdacht, maar de politie meldt dat de brand eventuele sporen heeft uitgewist.

De brandweer heeft hulp van mijndeskundigen uit Duitsland en Zwitserland ingeschakeld om erachter te komen welke blustechniek het beste zou werken, maar boekt tot nu toe weinig succes.

Robot

Pogingen om de brand te blussen werden zaterdag definitief gestaakt, omdat de temperaturen te hoog werden door het vernevelde bluswater en er mergelstenen naar beneden stortten. Een woordvoerder meldde die dag dat de brandweer het vuur gecontroleerd zou laten uitbranden. Er zou een windturbine komen om de rook en het vernevelde water uit de grotten te verdrijven zodat een tunneldeskundige poolshoogte kon nemen, maar dat idee werd afgeschoten omdat trillingen het instortingsgevaar zouden vergroten.

Een Duitse robot die zondag de grotten in is gestuurd, liet op beelden zien dat het hooi eerder smeult dan brandt. Daardoor verteert het minder snel dan gehoopt. De brandweer schatte zondag in dat de stank- en rookoverlast nog drie weken zou duren, maar het is niet echt te voorspellen.

Een Duitse robot die op zondag de grotten in is gestuurd, liet op beelden zien dat het hooi eerder smeult dan brandt

Pantservoertuig

Twee plannen die vandaag in gang werden gezet, zijn ook alweer afgeblazen. Zo werd er een tunnelventilator voor de ingang van de grotten geplaatst, met het idee dat de zuurstof het smeulende hooi zou laten branden. Zo zou het hooi sneller verteerd worden en bovendien geeft brandend hooi minder rookoverlast. Het gewenste effect bleef echter uit; de ventilator wordt nu gebruikt om de rook te verdunnen.

Vanmiddag werd ook nog overwogen een gepantserd voertuig de grotten in te laten rijden die het hooi naar buiten zou halen om het daar te blussen. Even later was dat plan alweer van de baan toen bleek dat noch het Nederlandse noch het Belgische leger een gepantserd voertuig heeft dat klein genoeg is om de grot in te rijden.

Vanmiddag werd ook nog overwogen een gepantserd voertuig de grotten in te laten rijden

NAVO-hoofdkwartier

Omdat de grot in verbinding staat met andere tientallen kilometers lange grottenstelsels in de Cannerberg, heeft de brand ook daar grote gevolgen. Volgens eigenaar het Limburgs Landschap is er sprake van enorme roet- en rookschade. Excursies naar het voormalig NAVO-hoofdkwartier in het gangenstelsel zijn voorlopig afgelast.

De brandweer van Zuid-Limburg heeft nooit eerder met een vergelijkbare situatie te maken gehad, laat een woordvoerder weten. 'Er is ook niet echt een procedure voor grottenbranden. Wel voor ondergrondse branden, zoals in parkeergarages. Daarom halen we er ook allerlei externe experts bij.' Een geoloog heeft vanmiddag onder brandweerbegeleiding verkend hoe het staat met de stabiliteit in de grot. Op basis van zijn bevindingen wordt morgen gekeken of er nog een alternatief scenario is om de situatie onder controle te krijgen.

Er is niet echt een procedure voor grottenbranden. Daarom halen we er allerlei externe experts bij
Woordvoerder van brandweer Zuid-Limburg