Direct naar artikelinhoud

Trevor Horn in tien hits

Trevor Horn was dé man die het pompeuze, elektronische geluid van de jaren tachtig bepaalde. 13 juli staat de sample-grootmeester (met Seal!) in Paradiso en er zijn nog kaarten. Deze tien hits zijn een goede opfriscursus. Abonneer je op de Spotify-playlist.

The Buggles met vooraan Trevor Horn.Beeld Redferns

1 The Buggles: Video Killed the Radio Star, 1979

Glasheldere popmelodietjes in een dik aangezet synthesizergeluid, met rinkels, bonkende drums en een vette bas. Werd legendarisch als allereerste clip ooit op MTV.

1 The Buggles: Video Killed the Radio Star, 1979
Beeld -

Interview Trevor Horn

Trevor Horn vertelt waarom ABC, de Pet Shop Boys, Yes en Frankie Goes To Hollywood klonken zoals ze klonken.

2 ABC: Lexicon of Love (album), 1982

Het album waarmee Horn als producer meteen naam maakte. Horn en zanger Martin Fry wilden een groots geluid neerzetten, wat lukte. Het soulvolle album met singles als Poison Arrow en The Look of Love zakt ook meer dan dertig jaar later geen moment in.

3 Malcolm McLaren: Duck Rock (album), 1983

Ook zo'n productioneel wonder, maar dan vooral vanwege de vele exotische uitstapjes. Hiphop (een van de eerste platen waarop scratch-technieken te horen zijn) en Afrikaanse pop gaan hand in hand.

3 Malcolm McLaren: Duck Rock (album), 1983
Beeld -

4 Art Of Noise: Into Battle with the Art Of Noise, 1983

Eerste EP op het ZTT-label van Trevor Horn. Het was een fraai visitekaartje. Futuristische elektronica, hiphopbeats en een prachtige, sensuele, instrumentale slijper vol dromerige stemsampletjes.

5 Yes: Owner of a Lonely Heart, 1983

Grootste hit van Yes ooit en een van de succesvolste Horn-producties. Dit door Fairlight-samples gedreven popliedje van Yes, vooruitlopend op het album 90125, waarop de symforockers een nieuw geluid kregen. Met die beroemde sample, alsof een bigband een korte schok krijgt toegediend.

6 Frankie Goes to Hollywood: Relax, 1984

Geboycot door de BBC, want te seksueel expliciet, maar daardoor wel een Britse nummer-1-hit. Het debuut van Frankie Goes to Hollywood vol wolkbreuken en zandstraalgeluiden werd een half jaar later gevolgd door het minstens zo succesvolle Two Tribes. Ook vooruitstrevend: van beide nummers verschenen talloze mixen.

6 Frankie Goes to Hollywood:  Relax, 1984
Beeld -

7 Propaganda: A Secret Wish, album, 1985

Uit Duitsland kwam Propaganda, dat met Duel een van de mooiste liedjes uit de ZTT-geschiedenis maakt. Het album A Secret Wish werd mede door de mooi onderkoelde dameszang en de wat gespierd-metalig klinkende eightiesdansmuziek een klassiek popalbum van de jaren tachtig.

7 Propaganda: A Secret Wish, album, 1985
Beeld -

8 Pet Shop Boys: Left To My Own Devices, 1988

Een van de sterkste Pet Shop Boys-singles, vooral dankzij de orkestrale sound die Horn eraan gaf. Daar werkte de producer volgens zanger Neil Tennant zo lang aan dat Tennant eigenlijk niet verwachtte dat het ooit afkwam.

9 Seal: Kiss From a Rose, 1994

Een van Seals beroemdste nummers, die Horn ook een Grammy voor beste liedje opleverde, komt van Seals tweede album waaraan Horn ook de beste herinneringen bewaart. 'Ik maakte er vier met hem, dit vind ik de mooiste.'

9 Seal: Kiss From a Rose, 1994
Beeld -

10 Belle and Sebastian: I'm a Cuckoo, 2003

Trevor Horn bewaart ook mooie herinneringen aan de band waaraan hij het minste werk had. Belle and Sebastian namen hun album Dear Catastrophe Waitress in 2003 meer bij hem op, dan mét hem. 'Goede muzikanten, heerlijk gezelschap, hoefde ze alleen maar wat dingen aan te wijzen.' Het liedje I'm a Cuckoo bevat de onsterfelijke regel: 'I'd rather be in Tokyo/I'd rather listen to Thin Lizz-i-oo'.