Direct naar artikelinhoud

Facebook gaat gebruikers laten betalen voor hoogwaardig nieuws

Facebook neemt een proef waarbij gebruikers gaan betalen voor hoogwaardig nieuws. Bezoekers mogen tien gratis artikelen lezen. Daarna moeten ze per artikel afrekenen of een abonnement afsluiten. Het idee voor een dergelijk tolpoortje is afgekeken van Amerikaanse kranten als The New York Times en in Nederland Het Financieele Dagblad.

Facebook gaat gebruikers laten betalen voor hoogwaardig nieuws
Beeld ANP

Het experiment wordt deze herfst uitgevoerd met Instant Articles, nieuwsartikelen die door kranten, tijdschriften en andere conventionele media bij Facebook online worden gezet in een opmaak die beter past bij het bekijken van content op smartphones en tablets.

Facebook introduceerde Instant Articles in 2015 als een mogelijkheid voor uitgevers om beter te verdienen aan hun materiaal. Het idee: dankzij Facebook kwamen de advertenties van de uitgevers op hun pagina's onder meer ogen. Voor Facebook zitten er ook voordelen aan: Instant Articles laden sneller op mobiele apparaten en bezoekers worden niet langer weggeleid van zijn pagina's naar de websites van kranten en omroepen. Gebruikers blijven 'hangen'. Overigens hebben enkele grote kranten, waaronder The New York Times en The Guardian, in april de Instant Articles de rug toegekeerd. Ze vinden de opbrengsten te laag.

Meer geld

De nieuwe betaalmuur moet de uitgevers meer geld opleveren voor hun waardevolle content, in plaats van alleen reclame-inkomsten. De optie om bezoekers van Facebook te laten betalen voor artikelen komt er op verzoek van de uitgevers, zei Campbell Brown, chef mediabetrekkingen van het sociale netwerk, op een conferentie in New York. De uitgevers vinden dat ze te weinig greep hebben op de wijze waarop Facebook hun stukken toont. Of dat nu verbetert is de vraag. Zo is het nog onduidelijk of de uitgevers de opbrengst van de nieuwe abonnementen moeten delen met Facebook.

Browns bekendmaking volgt amper een week op het nieuws dat zo'n tweeduizend mediabedrijven aan het Amerikaanse Congres hebben gevraagd om ontheffing van de wet die kartelvorming moet tegengaan. Alleen op die manier kunnen ze gezamenlijk, onder de vlag van de News Media Alliance, met Google en Facebook onderhandelen over een betere verdeling van de advertentiebuit.

De nieuwe betaalmuur moet de uitgevers meer geld opleveren voor hun waardevolle content, in plaats van alleen reclame-inkomsten.
Google en Facebook zullen dit jaar 83 cent binnenharken van elke euro die aan online-reclame wordt uitgegeven

'Fake media'

Het zal niet meevallen voor de kranten om een welwillend oor te vinden bij het Congres. De Republikeinen, die de meerderheid hebben, hebben van oudsher een broertje dood aan te veel overheidsbemoeienis met de vrije markt. En de Republikeinse president heeft een broertje dood aan zo'n beetje alles wat naar onafhankelijke journalistiek ruikt ('fake media').

Er staat voor alle partijen veel op het spel. Digital Content Next, een uitgeversclub, rekende eind vorig maand uit dat Google en Facebook dit jaar 83 cent zullen binnenharken van elke euro die aan onlinereclame wordt uitgegeven. Voor Facebook betekent dat 31 miljard aan advertentie-inkomsten, voor Google meer dan het dubbele 70 miljard. De resterende reclame-euro's gaan grotendeels (15 procent) naar drie grote Chinese bedrijven die 60 procent van hun lokale advertentiemarkt in handen hebben: websuper Alibaba, webportaal Baidu en spelletjesmaker Tencent.

Nieuwsstroom op maat

Google vergroot ook zijn greep op het onlinenieuws. Het bedrijf kondigde afgelopen week een verbetering aan van zijn News Feed, de stroom aan actualiteiten die de gebruikers van zijn mobiele apps onder ogen krijgt. Google levert al sinds december een op maat gemaakte nieuwsstroom, gebaseerd op de interesses van de gebruiker. Algoritmen analyseren hiervoor alle handelingen die de gebruiker binnen Google's diensten verricht, zoals vragen aan zijn populaire zoekmachine.

Die personalisatie wordt nu weer een stukje opgevoerd, laat vicepresident engineering Shashi Thakur op het bedrijfsblog weten. De software kijkt nu ook naar wat er speelt in de omgeving van de gebruiker, en wereldwijd, en past het nieuwsaanbod daarop aan dus ook zonder dat de gebruiker een specifieke zoekopdracht heeft ingetikt. Nieuws dat niet in zijn straatje past kan de consument wegklikken, zodat de algoritmen nog beter te weten komen wat een gebruiker boeit en bezighoudt.

Pikant detail: met een betaalmuur komt Facebook in het vaarwater van diensten als Blendle, de Nederlandse internetdienst die klanten in staat stelt om afzonderlijke artikelen van kranten en tijdschriften af te nemen. Blendle waagde zich vorig jaar aan de oversteek naar de Verenigde Staten en test zijn service nu onder een beperkte groep gebruikers.

Pikant detail: met een betaalmuur komt Facebook in het vaarwater van diensten als Blendle