Direct naar artikelinhoud

Gezonken veerboot bestuurd door onervaren derde officier

De kapitein van de gezonken Zuid-Koreaanse veerboot Sewol stond op het moment van de ramp niet zelf aan het roer. Waar hij wel was, is niet duidelijk. Dat heeft de Zuid-Koreaanse justitie vandaag verteld, aldus CNN. De boot werd bestuurd door een beginnend officier. Dat heeft een eerste onderzoek naar de oorzaak van de ramp uitgewezen.

De kustwacht is nog steeds naarstig op zoek naar zo'n 270 vermisten van de scheepsramp in Zuid-Korea.

Kapitein Lee Joon- suk was een van de 179 mensen die de ramp woensdag overleefden. Er gaan verhalen dat hij als een van de eersten het zinkende schip verliet. 'Het is niet duidelijk waar de kapitein was op het moment van het ongeval, maar het is duidelijk dat hij niet in op de brug stond,' aldus een van de justitiële onderzoekers.

Volgens justitie had Lee het roer overgedragen aan de derde officier. Die had ongeveer een jaar ervaring met het varen van een dergelijk schip. De oorzaak van de ramp is nog niet duidelijk. Overlevenden hebben verklaard dat ze even voor het kapseizen een harde knal hoorden, anderen spraken van een plotselinge verandering van koers. Van de 475 opvarenden van de Sewol worden er nog altijd zo'n 270 vermist, de meeste zijn schoolkinderen. Het dodental van de veerboot is opgelopen tot zeker 28. Dat heeft de kustwacht gezegd.

Evacuatie
Het ongeval had plaats in kalme, ondiepe wateren. Bovendien heeft het schip een onberispelijke staat van dienst. Het onderzoek richt zich daarom in eerste instantie op de rol van de 69-jarige kapitein Lee Joon Suk en de vraag of hij treuzelde om tot de evacuatie van de veerboot over te gaan.

Nadat het schip afgelopen woensdag een scherpe bocht had gemaakt gaven de autoriteiten rond 09.00 uur het bevel om iedereen reddingsvesten aan te laten trekken en over te gaan tot evacuatie. De kapitein gaf echter pas een halfuur later het bevel om het schip te verlaten. Op dat moment was de veerboot al zo ver gekanteld dat de bemanning niet meer bij de kamers van de passagiers kon komen. 'We konden geen stap verzetten, het was te steil', zei een van de bemanningsleden die de ramp overleefde. Die zou het roer hebben overgedragen aan zijn onervaren derde stuurman.