Malaysia vliegt daarnaast ook niet meer over Syrië, dat vlak na de crash juist de uitwijkroute van Oekraïne was geworden.
Waarom Irak niet meer aan de veiligheidseisen voldoet, maakte KLM niet bekend. Luchtvaartmaatschappij Emirates nam maandag eenzelfde besluit als gevolg van de vliegramp in Oekraïne.
Volgens de Britse krant The Times vreest Emirates voor raketaanslagen door de islamitische terreurbeweging ISIS in Irak. Overigens heeft Qantas, de Australische partner van Emirates, de route niet gewijzigd.
KLM en Air France volgen altijd de richtlijnen van de autoriteiten, benadrukt de KLM-zegsman. ''We hebben 24 uur per dag contact met alle instanties over alle gebieden waar veiligheidsissues zijn. Hun lijn volgen we.''
Deze autoriteiten hebben de luchtvaartmaatschappijen overigens niet gedwongen om Irak te ontwijken, maar het betreft een advies dat de bedrijven graag opvolgen.
De omweg levert overigens geen noemenswaardige extra reistijd op.