Vrouwen draaien de rollen om in seksistische reclame

© Lauren Wade

© Lauren Wade

© Lauren Wade

© Lauren Wade

1 / 4
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Twee Amerikaanse ‘Take Part’-redactrices Holly Eagleson en Lauren Wade vinden het welletjes geweest dat vrouwen als lustobjecten geprofileerd worden in reclame. Om hun standpunt duidelijk te maken, plaatsen ze mannen in de hoofdrol van enkele beroemde campagnes.

vwh

Sommige modefotografen flirten met de grenzen van het fatsoen in reclamecampagnes. Jürger Teller maakte al pikante beelden voor Marc Jacobs en ook Terry Richardon is niet bepaald een doetje als het op fotograferen aankomt. Hem wordt verweten dat hij debuterende modellen overtuigt om uit de kleren te gaan en pikante poses aan te nemen ‘in het belang van hun verdere carrière’. Daarnaast staat de baas van de Amerikaanse keten American Apparel, Dov Charney, onder vuur omdat hij een medewerkster acht maanden lang als seksslaafje zou hebben gebruikt. Ook hij lanceerde eerder vrouwonvriendelijke campagnes waarin modellen als lustobject worden geprofileerd.

Met deze heren en hun campagnes in het achterhoofd, maakten Lauren en Holly een essay over lustobjecten in de modewereld. Om te bewijzen dat beelden van dames in sexy en soms pornografisch getinte houdingen oncomfortabel aanvoelen, hebben ze de vrouwen met de hulp van fotoshop vervangen door mannen. De resultaten zijn - zacht uitgedrukt - vreemd om te zien. Links zie je steeds de originele campagnefoto, rechts de bewerkte versie.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer