Direct naar artikelinhoud

Pakketjes bezorgen tegen de eenzaamheid

Hoe los je armoede en eenzaamheid op? Volgens Jeroen Pijnenburg door buurtbewoners elkaars pakketjes te laten bezorgen.

Oudere bewoners van Woensel-Noord lopen langs een busje van UPS pakketbezorging. Jeroen Pijnenburg wil buurtbewoners elkaar pakketjes laten bezorgen.Beeld Marcel van den Bergh

Laat postpakketten bezorgen bij buurtbewoners die zich eenzaam voelen of weinig geld te besteden hebben. Dan krijgen ze meer sociale contacten doordat buurtgenoten pakjes komen halen. Bovendien kunnen ze zo wat bijverdienen. Ook hoeven de tientallen bezorgbusjes niet meer de hele straat door te rijden en belanden de bestelde pakketjes niet meer bij steeds andere buren, wat veel irritatie voorkomt.

Dat is in een notendop het idee achter Buurtpost, een project dat sociaal ondernemer Jeroen Pijnenburg volgend jaar wil opzetten in het Eindhovense stadsdeel Woensel-Noord. Hij won met zijn plan onlangs de tweede plaats bij Ignite Award, een regionale prijs voor beginnende ondernemers in Brabant, goed voor 50 duizend euro.

'De huidige pakketbezorging is inefficiënt, milieuvervuilend en roept toenemende irritatie op bij burgers', aldus Pijnenburg. 'Aan de andere kant telt Nederland een miljoen eenzame mensen, vooral ouderen, en leven 800 duizend mensen in armoede. Buurtpost pakt beide problemen aan.

Het hoofddoel is sociale contacten in de buurt bevorderen. 'Buurtpost brengt straks reuring in de straat', zegt Pijnenburg. De mensen die iets op internet hebben besteld, gaan langs de deuren van zogenoemde buurtposters om hun pakjes op te halen. Buurtbewoners komen elkaar vaker tegen en maken een praatje.'

Sociaal ondernemer Jeroen Pijnenburg: 'Buurtbewoners komen elkaar zo vaker tegen en maken een praatje.'

Volgend jaar wil Pijnenburg in Woensel-Noord (65 duizend inwoners) vijfhonderd buurtposters rekruteren. Daar kunnen alle reguliere pakketbezorgers hun pakketten afgeven, wat de verkeersdruk in straten moet verlichten. Via een website of app kunnen klanten zien welke buurtposter het dichtst bij hen woont. Dat adres kunnen ze bij de webwinkel opgeven als 'alternatief bezorgadres'.

Pijnenburg: 'Je kunt eventueel ook afspreken om het pakket te laten bezorgen op een afgesproken tijdstip. In dat geval komt de buurtposter bij de klant langs. Alles bezorging in de straat. Voor in de buurt wordt hoogstens de fiets gepakt.'

De huidige pakketbezorging is inefficiënt, milieuvervuilend en roept irritatie op

Buurtpost-klanten betalen 30 eurocent extra om hun pakket bij een buurtposter te laten bezorgen. De buurtposter krijgt daarvan 20 cent. De rest, 10 cent per pakket gaat naar Buurtpost. Dat geld komt onder andere ten goede aan de opleiding van de buurtposters. Zij krijgen een cursus communicatie en persoonlijke vaardigheden. Pijnenburg, die 20 jaar in het welzijnswerk heeft gezeten en sinds 10 jaar zijn eigen welzijnsbedrijf Buro Cement runt, zegt de eerste vier jaar zelf niets aan Buurtpost te zullen verdienen.

'Ik ken in Woensel-Noord al tientallen senioren die willen meedoen', zegt de ondernemer. Hij wil van alle buurtposters 'een Buurtpostfamilie' maken. 'Ze leren elkaar kennen op speciale bijeenkomsten en zijn via een app met elkaar verbonden.'

Pijnenburg hoopt in 2017 via Buurtpost 100 duizend pakketten bestemd voor 10 duizend consumenten te bezorgen. Als het project succesvol is, wil hij de rest van Eindhoven en uiteindelijk het hele land veroveren.

Ik ken in Woensel-Noord al tientallen senioren die willen meedoen