‘Supermarkten kunnen belangrijke rol spelen voor label’

© photo news

Een label voor producten afkomstig uit de door Israël bezette Palestijnse gebieden, dat er nu in België komt, was een belangrijke eis van 11.11.11, de koepel van noordzuidorganisaties. Algemeen secretaris Bogdan Vanden Berghe is dan ook tevreden. ‘Leveranciers en supermarkten kunnen een belangrijke rol spelen.’

Eveline Vergauwen

‘Voor supermarkten is dit te omslachtig: zij moeten eerst voor elk product in de rekken nagaan van waar dit afkomstig is, wat niet voor elk product mogelijk is. Daarna moeten zij de labels op de producten plakken, een tijdrovende bezigheid.’

Het is een van de eerste reacties op het nieuwe, vrijwillig aan te brengen, label dat België invoert voor producten uit de bezette Palestijnse gebieden. De reactie komt van Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten. Maar Bogdan Vanden Berghe, algemeen secretaris van 11.11.11, vindt dat leveranciers en supermarkten wel degelijk een rol kunnen spelen. ‘Leveranciers kunnen net gemakkelijker achterhalen waar de producten vandaan komen, zij kopen die tenslotte aan. En supermarkten hebben de mogelijkheid om van leveranciers transparantie te eisen over de afkomst.’

Vanden Berghe is overwegend positief over het initiatief. ‘Het is een eerste overwinning voor onze campagne.’ 11.11.11 startte begin dit jaar met ‘Made in illegality’, een nationale campagne, die België en Europa oproept om alle economische en commerciële banden met de Israëlische nederzettingen te verbreken. ‘Een minpuntje is het vrijblijvende karakter van het label, maar wij hopen dat het voor bedrijven sowieso interessant zal zijn om er gebruik van te maken.’

Het ultieme doel van de campagne is een volledig verbod op de verkoop de producten uit bezet gebied, nog een stap verder dus.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen