"Historische vergissing" rechtgezet: Reep in Gent gaat eindelijk weer open

In Gent is eindelijk de eerste spadesteek gegeven voor het openleggen van de Reep in het centrum. De werken vormen het sluitstuk van het herstellen van de waterverbinding tussen de Leie en de Nederschelde.

In de jaren zestig zijn de Nederschelde aan de Reep en de Leie aan de Ajuinlei dichtgegooid om meer parkeerruimte te creëren voor het toenemende autoverkeer. De plannen om de verbinding opnieuw open te leggen dateren al uit de jaren negentig.

"In mijn studententijd was al sprake van het openleggen van de Reep en het terughalen van het water naar de stad", zegt Weyts. "De plannen hebben concreet vorm gekregen in 2002 maar het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om tot hier te komen. We kunnen eindelijk die historische vergissing van het dichtgooien van de Reep rechtzetten."

De eerste planning stelde 2007 voorop als einddatum, maar het project kampte met een reeks problemen. Onder meer het gebrek aan informatie over de oude kaaimuren, de wirwar van leidingen onder de grond en de korte afstand tot de huizen leidden tot vertraging. Uiteindelijk bleek het nodig om voor beide oevers een aparte technische oplossing uit te werken.

"Water heeft zijn plaats in de stad"

De werken gaan maandag echt van start en moeten in het voorjaar van 2018 klaar zijn, zo beloven de stad Gent, watermaatschappij Farys en Waterwegen en Zeekanaal NV. "Het heeft lang geduurd maar het was dan ook niet simpel. Achter de schermen is al veel gevloekt door projectmedewerkers en we hopen op niet te veel nieuwe verrassingen bij de werken zelf. Gent speelt echt een voortrekkersrol in de manier waarop water in de kijker wordt gezet", zegt Agnes Peil, hoofd van de afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal.

De Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) wil "een hoogwaardige publieke ruimte" voor toeristen en bewoners. "Water heeft zijn plaats in de stad en het kan heel veel betekenen, op toeristisch en op ecologisch vlak. Dit wordt een fantastische plek om te wonen, om naar school te gaan of gewoon om langs te komen, te voet, per fiets en binnenkort ook met een bootje." Als de werken afgelopen zijn kunnen toeristen- en plezierboten opnieuw rondom de binnenstad varen.

De kostprijs van de werken bedraagt 3,5 miljoen euro. Waterwegen en Zeekanaal staat in voor 2,5 miljoen euro en de stad Gent en Farys voor elk 500.000 euro.

Meest gelezen