"Stel test met vermindering aantal rijstroken E40 uit"
"We kunnen het paard niet achter de kar spannen. Hoewel we de omvorming van de toegangswegen tot stadslanen verdedigen in naam van de levenskwaliteit in het gewest, kunnen we niet doen alsof de voorbije maanden niets gebeurd is", vinden Cerexhe en Fassi-Fihri. Ze verwijzen daarmee naar de problemen met de tunnels, de lockdown na de aanslagen en de vertragingen in de realisatie van het GEN.
Wat de gevolgen van overhaast tewerk gaan kunnen zijn, is volgens de parlementsleden bewezen bij de invoering van de voetgangerszone op de centrale lanen van de hoofdstad. "Bovendien is er vandaag geen enkel geloofwaardig alternatief - geen overstapparkings, geen GEN, geen metro-Noord,... - en dreigen belangrijke werven het verkeer in en naar Brussel grondig te storen."
Daarom vraagt coalitiepartner CDH aan de Brusselse regering en Brussel Mobiliteit het project om het aantal rijstroken gevoelig in te krimpen aan het einde van de E40 op te schorten tot er geloofwaardige alternatieven zijn.