MH17 vloog kilometer lager dan gepland

De Boeing van Malaysia Airlines die in Oost-Oekraïne crashte vloog 1000 meter lager dan het gepland was. Dat blijkt uit de antwoorden van de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken op vragen over de noodlottige vlucht MH17.

Volgens het vluchtplan zou het toestel op 11.000 meter vliegen, maar om om voldoende afstand te houden van een ander toestel, zakte de Boeing tot een hoogte van 10.000 meter. Dat gebeurde op aanwijzing van de Oekraïense luchtverkeersleiding. Zo'n aanpassing is normale praktijk en men zat nog altijd boven de limiet van 9.700 meter die is ingesteld door de Europese verkeersleiding.

De Boeing van Malaysia Airlines werd op 17 juli waarschijnlijk door Russische separatisten uit de lucht geschoten. Alle 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders en 6 Belgen, kwamen om het leven.

Kamervragen

Volgens minister Timmermans heeft de MH17 geen andere route gevlogen dan gebruikelijk. De route was conform het door de Europese vluchtleiding Eurocontrol goedgekeurde vluchtplan. De enige wijziging van de gevlogen route ten opzichte van het vluchtplan was de vlieghoogte boven het oosten van Oekraïne, aldus Timmermans in een schriftelijk antwoord op vele vragen van Kamerleden over de vlucht.

"Vlucht MH17 zou daar volgens het vluchtplan op 11 km hoogte vliegen (flight level 350), maar kreeg van de Oekraïense luchtverkeersleiding een vlieghoogte van 10 km toegewezen (flight level 330). Deze wijziging in vlieghoogte had een operationele achtergrond: zo was voldoende afstand gewaarborgd tussen vlucht MH17 en een ander toestel dat al op 11km hoogte vloog."

De minimale vlieghoogte in het gebied was door Eurocontrol op dat moment gesteld op 9,7 kilometer (32.000 voet). Eurocontrol had geen advies gegeven om het luchtruim boven het oosten van Oekraïne te mijden.

Meest gelezen