Saab krijgt bescherming tegen schuldeisers maar verliest mogelijk merknaam

NEVS, het bedrijf dat weer Saab-auto's op de markt probeert te krijgen, heeft bescherming tegen schuldeisers gekregen. Maar volgens de Zweedse media heeft de beursgenoteerde defensiegroep Saab AB tegelijk het recht om de merknaam 'Saab' te gebruiken ingetrokken.

Bij weinigen was het misschien nog bekend, maar het afgelopen jaar werden er in Zweden weer Saabs gemaakt. Met Chinees en Hongkongs geld werd de failliete autobouwer gekocht door National Electric Vehicle Sweden, kortweg NEVS. Zoals de naam zegt, wil dat bedrijf elektrische auto's bouwen. Dat wil het bedrijf doen op basis van bestaande Saab-modellen (de recentste 9-3).Ā 

Totdat de techniek van de elektrische Saabs op punt staat, heeft NEVS de productie van gewone Saabs met benzinemotoren weer op gang gebracht. Maar net als Spyker, het bedrijf dat Saab in 2010 overkocht van General Motors, blijkt nu dat je om het bedrijf weer op te bouwen, diepe zakken moet hebben. Onder Spyker ging Saab in 2011 failliet door een tekort aan cash.

Complexe gesprekken

De nieuwe eigenaar is nu in hetzelfde bedje ziek en heeft geen geld meer om zijn schulden te betalen. In mei viel de band al stil en eerder deze week vroeg NEVS bescherming tegen zijn schuldeisers omdat het met hen wil onderhandelen over een oplossing. Die aanvraag werd aanvankelijk afgewezen, maar na het indienen van een beter dossier werd het verzoek toch ingewilligd.

NEVS spreekt van complexe gesprekken met twee mondiale autobouwers die meer tijd in beslag nemen dan verwacht. Volgens Zweedse media gaat het om de autoconstructeurs Mahindra en Dongfeng. Het bedrijf zegt dat het nog altijd tot een akkoord wil komen en dat het de intentie heeft om alle schulden terug te betalen.

Lening

De rechtbank heeft nu een advocaat aangesteld die als beheerder van het bedrijf uit TrollhƤttan zal optreden. In de laatste aanvraag zegt NEVS' belangrijkste aandeelhouder een lening van omgerekend 2,18 miljoen euro toe en engageert zich om bijkomende middelen te verschaffen gedurende de reorganisatie.

NME Holdings uit Hongkong van de Chinese zakenman Kai Johan Jiang is de hoofdaandeelhouder. Een woordvoerder van de autobouwer schat de schuldenberg op omgerekend 43,6 miljoen euro.

Merknaam

Cash is niet het enige probleem van NEVS, want volgens Motorsport.seĀ en The Wall Street JournaalĀ mag NEVS de merknaam Saab niet langer gebruiken. Bij de overname van de autofabriek had NEVS die toestemming gekregen van vliegtuigbouwer Saab AB.

Het automerk Saab is ontstaan als nevenactiviteit van de vliegtuigbouwer, maar in 1990 werden beide bedrijven gescheiden. Door de schuldbescherming zou NEVS nu de voorwaarden hebben geschondenĀ waaronder het de merknaam Saab mocht gebruiken.Ā Een woordvoerder van NEVS hoopt na de gesprekken met de schuldeisers het gebruik van de merknaam weer te kunnen onderhandelen.

AP2008

Meest gelezen