Luister naar

‘Crisis kan Volkswagen sterker maken’

Nieuws
De ellende bij Volkswagen is nog niet achter de rug. Vandaag praat bestuursvoorzitter Matthias Müller pers en beleggers bij. ‘De automaker moet nadenken over de waarden waarvoor het staat’, adviseert Peer-Detlev Schladebusch.
Ruurd Ubels Ruurd Ubels
donderdag 28 april 2016 om 03:00
Peer-Detlev Schladebusch
Peer-Detlev Schladebusch nd en ap /

Hermannsburg

Schladebusch heeft een uitgebreid visitekaartje; hij is theoloog, predikant, bedrijfspastor, bedrijfskundige en oprichter van Christenen in de Automobielindustrie (CAI). Hij vergelijkt de situatie van Volkswagen met die van David na diens overspel met Batseba. ‘De kunst is je fouten in te zien en daarvoor verantwoordelijkheid te nemen. Pas dan kun je het dal achter je laten en kunnen anderen jou vergeven.’

Volkswagen, het moederconcern van onder meer VW, Seat, Skoda en Audi, moest vanwege het dieselschandaal miljarden euro’s opzij leggen. Dat leidde over 2015 tot een verlies van 1,6 miljard euro, de roodste cijfers in de geschiedenis van de multinational. Vandaag zal topman Matthias Müller tijdens gesprekken met journalisten en investeerders benadrukken dat ook 2016 een lastig jaar voor Volkswagen wordt. Op eigen kracht zal de onderneming herrijzen, schreef Müller afgelopen weekeinde in een brief aan het personeel.

morele problemen

Dan moet het bedrijf zijn cultuur wel veranderen, reageert Peer-Detlev Schladebusch. Hij zit in een rustieke kamer in het vormingscentrum van de Evangelisch-Lutherse Kerk in de deelstaat Niedersachsen.

Die cultuuromslag wordt een lange weg, want de dieselcrisis legt dieperliggende morele problemen bloot. ‘Volkswagen kende vaker moeilijke tijden, maar die waren het gevolg van slechte verkoopcijfers of iets anders dat je zag aankomen. Deze crisis – medewerkers sjoemelden doelbewust met dieselauto’s – kwam uit de lucht vallen. De affaire roept dan ook de vraag op wat er mis is met de cultuur van de onderneming die in de thuisstad Wolfsburg juist naam maakte met zijn enorme maatschappelijke betrokkenheid.’

Schladebusch begrijpt niet waarom Volkswagen ‘uit het belang van de onderneming’ blijft zwijgen over wie verantwoordelijk zijn voor het dieselschandaal.

‘Duidelijk is dat binnen de onderneming de druk is opgevoerd om een technisch probleem op te lossen. Daarbij zijn grenzen uit het oog verloren en waarschuwingssignalen genegeerd. Nu lijkt het erop dat verantwoordelijkheden worden ontlopen en dat schaadt het vertrouwen in de onderneming. Weet u wat er in de Bijbel gebeurde met mensen die zich niet lieten aanspreken op hun daden? We hebben nooit meer wat van hen gehoord.’

consequenties

Verantwoordelijkheid nemen gaat verder dan je collega in de ogen kijken, meent Schladebusch. ‘Er is altijd een derde partij in het spel. Christenen weten dat ze in het reine moeten komen met God, hun Schepper. Als bedrijf moet je je ook verbonden weten met klanten en leveranciers.’

Volkswagen moet tijd nemen voor bezinning en daarbij personeel uit alle lagen van het bedrijf betrekken, zegt de theoloog en bedrijfskundige die regelmatig bij Volkswagen over de vloer komt. ‘De waarheid moet boven tafel en dat moet consequenties hebben. Een nieuwe start is alleen mogelijk als binnen het bedrijf iedereen over de nieuwe koers kan meedenken. Daarbij hoort dat goed wordt nagedacht over de waarden van Volkswagen. Als ik ernaar vraag, dan wordt er bijvoorbeeld dit geantwoord: efficiency. Maar dat is geen waarde waarop je een onderneming bouwt. Hoe ben je efficiënt? Pas als die vraag op tafel ligt, ga je nadenken over wat echt belangrijk is.’ Overal op de wereld dreigen rechtszaken tegen Volkswagen vanwege het bedrog met dieselmotoren. Schladebusch gelooft niet dat uitspraken van rechters de cultuuromslag stimuleren. ‘Volkswagen kan sterker uit de crisis komen, maar daadwerkelijke veranderingen komen van binnenuit.’ <

bidden tussen de autobanden

Peer-Detlev Schladebusch is oprichter van CAI: Christen in der Automobilindustrie. ‘Leden kent de koepelorganisatie (opgericht in 2013) niet, ‘maar we hebben momenteel duizend abonnees op onze nieuwsbrief’. Dat zijn veelal werknemers van Volkswagen, Mercedes, BMW, Ford, Opel of van een toeleverancier als Bosch. CAI is een platform van gebedsgroepen, waarvan de deelnemers een keer per week in hun bedrijf gezamenlijk bidden. ‘De groep bij Mercedes, die een paar honderd deelnemers telt, is het meest professioneel georganiseerd’, zegt Schladebusch met een glimlach. De deelnemers aan de groepen met namen als Christen bei Volkswagen en Gott liebt Daimler komen veelal uit het middenmanagement. ‘Voor ons geldt hetzelfde als voor de kerken: arbeiders en jongeren zijn lastig te bereiken.’

Jaarlijks ontmoeten de leden van de gebedsgroepen elkaar tijdens de internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt. Dan belegt CAI een oecumenische kerkdienst en worden discussies georganiseerd. ‘Dan praten we over vragen als: Wat is jouw plek op de werkvloer? Welke rol mag techniek in ons leven spelen?’, vertelt Schladebusch. ‘Christenen hebben een opdracht in de wereld. Het schandaal bij Volkswagen bepaalt ons eens te meer bij die verantwoordelijkheid.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.