© Photo News

Maximumfactuur levert provinciaal onderwijs in Antwerpen fikse besparing op

Het invoeren van een maximumfactuur in de middelbare scholen van het provinciaal onderwijs in Antwerpen heeft een besparing van 178.800 euro opgeleverd. Het aantal onbetaalde facturen daalde opvallend, wat tot minder administratie leidde. Daardoor konden meer mensen voor de klas worden gezet, in plaats van achter een bureau. “En dit allemaal zonder in te boeten op kwaliteit en aanbod”, zegt Inga Verhaert, gedeputeerde voor onderwijs.

De provincie Antwerpen heeft dit schooljaar als eerste in Vlaanderen de maximumfactuur ingevoerd voor al haar scholen en al haar graden. Het gaat meer bepaald over PIVA, PTS Boom, PTS Mechelen, PITO Stabroek en Avant (vroeger: Provinciaal Instituut Sint-Godelieve), goed voor ongeveer 4.800 leerlingen in totaal. Hun ouders weten nu dankzij de maximumfactuur exact wat hun opleiding kost.

In de maximumfactuur zitten alle kosten vervat die aangerekend worden voor zaken die noodzakelijk zijn om de eindtermen te behalen. Niet inbegrepen zijn uniformen, veiligheidskleding en meerdaagse buitenschoolse activiteiten. De maximumfactuur bedraagt voor alle scholen 250 euro in de eerste graad.

Voor de tweede en derde graad gaat het over variabele plafondbedragen per richting, maar door bewust met de kosten om te gaan, worden die bedragen zo laag mogelijk gehouden. De maximumfactuur ligt ook 50 euro onder de reële kosten van de opleiding.

“De druk op scholen én ouders vermindert door de maximumfactuur. De scholen sturen nog maar twee facturen per jaar. Dat betekent minder administratie en maakt het overzichtelijker voor de ouders. Zij weten precies waar ze zich aan kunnen verwachten en kunnen er zich ook op voorbereiden. We hebben dit schooljaar dan ook de helft minder aanmaningen voor onbetaalde facturen moeten sturen. Vorig jaar hadden we nog 100.000 euro die oninbaar was, dit schooljaar gaat dat wellicht tussen de 25.000 en 40.000 euro zijn”, zegt Inga Verhaert.

De daling van het aantal facturen, herinneringen en ingebrekestellingen en het feit dat er nu slechts twee personeelsleden in plaats van vroeger vijf zich met de administratie moeten bezighouden, betekent een besparing van 178.800 euro. “En de drie personeelsleden die zich vroeger met papierwerk bezighielden, kunnen zich nu weer met echte onderwijstaken bezig houden. Winst voor het onderwijs dus.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER