Poorten Ford Genk definitief op slot

© Sven Dillen

De laatste productiemedewerkers van Ford Genk zijn naar buiten gewandeld. De fabriek heeft definitief de deuren gesloten. Voor 4.424 werknemers van Ford Genk en van de toeleveranciers begint daarmee de zoektocht naar een nieuwe job.

Er was exact 50 jaar tussen de officiële eerstesteenlegging van de Ford-fabrieken in Genk op 24 oktober 1962 en de aankondiging van de sluiting op 24 oktober 2012. Op het hoogtepunt (in 1994) stelde Ford Genk 14.700 mensen tewerk. Inclusief de directe toeleveranciers, kost de sluiting van het bedrijf 6.012 jobs. Welgeteld 1.288 van hen hebben in de afgelopen twee jaar zelf gekozen om vroegtijdig te vertrekken. Daarvan heeft 62 procent inmiddels een nieuwe job gevonden, zo blijkt uit cijfers van de VDAB.

Voor ongeveer 300 werknemers houdt het Ford-verhaal nog niet meteen op. Zij mogen drie tot twaalf maanden langer blijven werken om de ontmanteling van de fabriek te doen en de administratie in orde te brengen.

Dat betekent dat donderdag 4.424 mensen hun laatste werkdag gepresteerd hebben bij de Amerikaanse autobouwer of één van de directe leveranciers. Om 14 uur hebben de laatsten donderdag het licht uitgedaan. Een witte Ford S-Max, die cadeau wordt het gedaan aan het Genkse stadsbestuur, en een Galaxy voor het Ter Heide Instituut, zijn de laatste wagens die van de band rolden.

Vrijdag wordt er nog, voor degenen die zich hebben ingeschreven, een soort afscheidsfeest georganiseerd. Iedereen krijgt een foto en een overzichtsboek als aandenken. Daarna moeten ze zich niet meer aanbieden.

Vanaf januari 2015 gaat voor hen een nieuwe episode van start. Via de tewerkstellingscellen van de VDAB en de outplacementbureaus die zijn aangesteld, wordt iedere medewerker begeleid naar een nieuwe toekomst. Er zullen individuele gesprekken en opleidingen plaatsvinden voor wie dat nodig acht. In totaal hebben zich sinds de aankondiging van de sluiting al 4.731 werknemers van Ford Genk en de toelevering bij de VDAB gemeld om een loopbaandossier op te maken. Intussen wordt met man en macht gezocht naar nieuwe investeerders en worden lokale bedrijven gestimuleerd om extra jobs voor Ford-medewerkers te creëren. De erkenning van Limburg als ‘ontwrichte zone’, die fiscale gunstmaatregelen oplevert voor wie in de regio jobs creëert, is alvast een positief signaal, net op het moment dat het lawaai ter ere van de Ford-medewerkers uitdoofde.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen