© Google Maps

1 / 11

Zware tocht naar Hamburg

Antwerpenaar Stijn Wens is een grote fan van de 'Bullitt', een monderne vrachtfiets. Wens vertrok afgelopen zondag met twee vrienden naar Kopenhagen om er zelf een aan te schaffen. Vervolgens fietst het drietal met hun gloednieuwe fietsen terug naar Antwerpen. Na drie dagen fietsen hebben de heren het Duitse Hamburg bereikt. Hun tocht kan u hier op de voet volgen in deze blog.

JoRo

• Datum: 24 juli
  • Vertrekplaats: Kopenhagen (Den.)
  • Aankomstplek: Hamburg (Dui.)
  • Afgelegde afstand: 284 km
  • Af te leggen afstand: 733 km

Vertrek uit Kopenhagen

Op dinsdagochtend worden we alle drie vroeg wakker. Vandaag is de dag de we huiswaarts keren. Het laden van de fietsen is niet bij iedereen even makkelijk. Gelukkig hebben we extra bagagedragers laten plaatsen.

Het neemt iets meer tijd in dan verwacht. Wanneer onze Belgische vrienden Rudy en Zoë opdagen om ons uit te wuiven en de eerste actiefoto te nemen zijn we net klaar voor vertrek. De route die we hadden voorbereid loodst ons in geen tijd de stad uit. We fietsen door uitgestrekte korenvelden en pittoreske dorpjes, laten langs de kustlijn. Hier geen kilometerslange huizenrijen, maar goed onderhouden grasvelden en een prachtig fietspad zomen de kustlijn af. Met de wind in de rug komen we na 87km in Faxe. Dit is onze eerste stopplaats. We worden vriendelijk ontvangen in de jeugdherberg. Jammer genoeg is er geen afgesloten fietsstelplaats, dus nemen we onze fietsen mee op de kamer.

Het tempo, de wind en de spirit zitten mee.

Kilometer na kilometer

Onze eetlust gaat er merkelijk op vooruit. Na een stevig ontbijt kunnen we vertrekken. Het pakken gaat ook vlotter. 's Middags, 68 km verder, zijn we al in Guldsborg, onze volgende bestemming. Tijdens de lunch beslissen we om door te fietsen tot Rødbyhaven. Het leek wel of de ferry ons lag op te wachten, we konden zonder wachten zijn grote ruim inrollen. Tijdens de korte overtocht naar Duitsland zoeken we op internet een camping in de buurt. Niet alles is wat het lijkt op het internet. De camping blijkt een soort massa-pretpark te zijn waar je ook kan blijven slapen.

We hebben alle drie de smaak te pakken en beslissen om toch maar door te fietsen. Een paar kilometer verder vinden we in het Duitse Fehmarn de camping die we zoeken. Catherine, de gastvrouw van Camping Miramar, ziet onze vermoeide gezichten en is bovendien erg onder de indruk van ons reisplan. Ze wijst ons een rustig plekje op haar camping en biedt ons spontaan enkele lekker Duitse broodjes aan. We zetten de tenten op en maken ons klaar voor de nacht en de volgende rit, richting Hamburg.

Klaar voor de grote oversteek naar Duitsland

Relatieve afstand

Vandaag gaan we de etappe afwerken die we gisteren al gestart waren. Snel merken we dat Duitse en Deense kilometers niet dezelfde afstand hebben. Door de slechte wegen en onduidelijke signalisatie duurt het in Duitsland veel langer om dezelfde afstand af te leggen dan in Denemarken. Het schiet niet echt op vandaag, misschien ook omdat het vandaag onze derde fietsdag is. Dat is heb ik me laten vertellen altijd een moeilijke dag. Na enkele kilometers berg op en berg af bereiken we tegen het middaguur de Duitse stranden van de Oostzee. Bergop gaat niet zo makkelijk met onze zware bepakking, en al zeker niet met de vrachtfiets. Om mijn knieën zoveel mogelijk te sparen doe ik alle hellingen in de allerlaagste versnelling. In de late namiddag bereiken we onze bestemming. Omdat we gisteren zo goed zijn opgeschoten zitten we vandaag nog mooi op schema.

Wordt vervolgd.

Het traject dat de heren met de fiets hebben afgemaald en nog voor de kiezen hebben: