© BELGA

Maar helft bussen en trams De Lijn rijdt stipt

Stiptheid blijft een belangrijk aandachtspunt voor De Lijn. Amper 55 procent van de bussen en trams rijdt stipt, wat wil zeggen: maximaal 2 minuten te vroeg of 5 minuten te laat. Dat heeft topman Roger Kesteloot gezegd bij de presentatie van het jaarverslag 2016 van de vervoersmaatschappij.

De algemene tevredenheid van de reiziger over De Lijn zat vorig jaar op 71 procent, maakte Kesteloot bekend. Over de vriendelijkheid van de chauffeurs is een bovengemiddeld aantal van 73 procent tevreden. “Zij zijn de sterkhouders”, aldus de topman.

Blijft wel een zorgenkind: de stiptheid. “Daar scoren we te slecht”, gaf Kesteloot toe. Een vlotte doorstroming van bussen en trams blijft een probleem. “De congestie is nog verslechterd. We zien het fileprobleem opduiken in provincies die daar tot nu toe van gespaard waren gebleven.”

De Lijn probeert daar iets aan te doen. “Waar bijvoorbeeld absoluut werk van moet gemaakt worden, zijn nieuwe systemen van verkeerslichten”, zegt Kesteloot. “Het is om het schaamrood op de wangen te krijgen als je in buitenlandse steden gaat kijken hoe het openbaar vervoer daar kan doorstromen dankzij hoogtechnologische verkeerslichtenbeïnvloeding.”

De Lijn vervoerde volgens eigen cijfers vorig jaar 518,8 miljoen reizigers. Dat zijn er ruim 11 miljoen minder dan in het voorgaande jaar. CEO Roger Kesteloot en voorzitter Marc Descheemaecker benadrukten wel dat de betalende klantenbasis stabiel is gebleven. In 2015 werd komaf gemaakt met de meeste gratis abonnementen en gingen de tarieven omhoog. “Een moedige beslissing”, volgens Descheemaecker.

(belga)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER