Handelaars laten zich inspireren

Negen Lierse handelaars laten zich door Unizo begeleiden om hun ondernemerschap en vernieuwingsgedrag te stimuleren.

Chris Van Rompaey

"De snelle technologische veranderingen, sociale media en e-commerce leggen druk op de detailhandel. Ook de consument verandert. Voor ondernemers is het niet altijd gemakkelijk om met deze uitdagingen om te gaan. Daarom lanceerde de Vlaamse overheid in uitvoering van de startnota 'Winkelen in Vlaanderen' het project Commerciële Inspiratie", zegt projectcoördinator Elke Tielemans.

Samen met Unizo en onderzoeksbureau WES wil de Vlaamse overheid zo het ondernemerschap en vernieuwingsgedrag van detailhandelaars stimuleren. Via een individueel inspiratietraject zetten zij gevestigde handelaars aan na te denken over de toekomst van hun zaak. Ze helpen hen ook bij de uitwerking van concrete vernieuwingsacties. Lier is de eerste stad in de provincie Antwerpen die aan het project deelneemt.

Het hele project bestaat uit vier delen en begint met een verkennend gesprek tussen de detailhandelaar en de coach. Samen onderzoeken zij de huidige situatie van de handelszaak. Hierbij worden ook cijfergegevens bekeken. Op deze manier komen de sterktes en zwaktes van de zaak aan het licht.

Vervolgens bekijken zij samen de maatschappelijke trends die een impact hebben op het detailhandelslandschap.

Daarna volgt een brainstormsessie tussen de handelaar en bijvoorbeeld klanten, investeerders en familieleden. De laatste sessie vond deze week plaats. Uw krant sprak er met twee deelnemers: Ford-dealer Leo Deprince en Judith Van Ouytsel van Van Ouytsels Koffiebranderij.

Hun ervaringen leest u in de woensdagkrant van Gazet van Antwerpen, editie Zuid

Foto CVR: Leo Deprince.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER