© Archiefbeeld PH

“Maak alle straten binnen vesten tot fietsstraat”

De dienst mobiliteit doet deze maand aan het stadsbestuur een voorstel voor nieuwe fietsstraten in Mechelen. Sp.a-gemeenteraadslid Liesbet De Keersmaecker wil verder gaan.

Sven Van Haezendonck

“Mechelen moet ambitieuzer zijn als het op fietsen aankomt.” Dat vindt Liesbet De Keersmaecker, een van de jongste raadsleden in de Mechelse politiek en fervent fietsster. Met haar partij stelt ze voor om van Mechelen een echte fietsstad te maken door alle straten binnen de vesten, de historische binnenstad dus, een fietsstraat te maken.

En daar heeft ze zo haar argumenten voor. “Mechelen is dé ideale fietsstad. Zeker voor het afleggen van korte afstanden. Je bent veel sneller en makkelijker met de fiets in het centrum dan met de auto”, zegt De Keersmaecker. Als voorbeeldsteden haalt ze Gent, Amsterdam en Kopenhagen aan.

Binnen de vesten is vandaag enkel de Hoogstraat een fietsstraat.

"Niet realistisch in hele binnenstad"

Schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen) geeft aan dat de stad naar nieuwe mogelijkheden voor fietsstraten zoekt. “Na analyse van de werking in de Hoogstraat en de beslissing om de Frans Halsvest om te vormen, zoeken we nieuwe realistische voorstellen”, reageert ze.

Een fietsstraat heeft volgens de schepen pas een succes als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan: meer fietsers dan wagens, afdwingbaar dat een auto achter de fietser blijft, een niet te lang traject, en fietsers de kans bieden om op een veilige manier tegen het verkeer in te rijden. “Ik vrees dat we deze voorwaarden niet in de hele binnenstad kunnen realiseren. Bijvoorbeeld in straten waar er tweerichtingsverkeer is. Nu, ik wacht het rapport van onze dienst af. Ik wil fietsers zeker niet nog meer blootstellen aan gevaarlijke situaties", legt De Bie uit.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER