Deze tips kunnen levens redden: zo blijf je uit de dode hoek

© DS Infografiek

Jaarlijks rijden enkele tientallen vrachtwagens fietsers aan bij een dodehoek­ongeval. Extra spiegels of betere fietspaden alleen zullen die aanrijdingen niet vermijden: ‘Fietser en truckchauffeur moeten contact met elkaar maken.’

Ruben Van Lent

Fietsers

Weet waar je rijdt

‘De belangrijkste tip: weet waar de dode hoeken liggen (zie afbeelding)’, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. ‘Probeer daar gewoon uit weg te blijven. En als je door omstandigheden toch in de dode hoek belandt, of je bent niet zeker of de chauffeur je wel kan zien, dan kan je best gewoon stoppen, afstappen en op de stoep of in de berm gaan staan. Zo is er al veel minder kans op een ongeval.’

Stef Willems van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) raadt aan om altijd op een veilige afstand te blijven, zowel voor als achter de vrachtwagen. ‘Minstens drie meter is het beste, maar hoe verder, hoe beter. Vermijd ook om rechts naast de vrachtwagen te rijden. Alleen in een bocht of op een druk kruispunt zou je rechts achter de vrachtwagen kunnen rijden: wanneer die afslaat, wijkt die namelijk altijd even uit naar de andere kant.’

Maak oogcontact en geef signalen

‘Zowel fietsers als vrachtwagenchauffeurs moeten vaker oogcontact zoeken met elkaar. Kijk goed in de spiegel of de trucker jou gezien heeft, en of jij hem wel kan zien. Want als jij de chauffeur niet ziet, dan ziet hij jou ook niet’, zegt De Cleen. ‘Het beste is om met non-verbale signalen duidelijk te maken dat je elkaar gezien hebt en aan te geven wat je plannen zijn.’

Wees zichtbaar

‘Zichtbaarheid is voor fietsers uiteraard erg belangrijk’, vindt Stef Willems. ‘Het is best om altijd lichte of kleurrijke kledij te dragen en ’s nachts is het sowieso aangeraden om fluorescerende kledij of bandjes te dragen. Zo ziet iedereen, ook de gewone auto’s, jou altijd komen. Een goed werkend licht is natuurlijk ook belangrijk.’

Let op voor onverwachte manoeuvres

Het is altijd een beetje riskant om dicht in de buurt van een vrachtwagen te fietsen. Daarom kan wat extra aandacht op zo’n moment geen kwaad. ‘Een onverwacht manoeuvre kan altijd gebeuren’, zegt Isabelle De Maegt van de transportfederatie ­Febetra.

Truckchauffeurs

Maak gebruik van de spiegelafstelplaats

‘Om optimaal gebruik te maken van je achteruitkijkspiegels en dodehoekspiegels, moeten ze ook goed afgesteld zijn’, zegt Isabelle De Maegt. ‘De beste plek om dat te regelen is de spiegelafstelplaats. Daar staan vakken op de grond getekend en een instructiebord geeft aan welke vakken de chauffeur in welke spiegel zou moeten zien. Zo kan hij de spiegels perfect afstellen.’

Rij defensief

‘Defensief rijgedrag is absoluut het belangrijkste, zelfs met een achteruitkijkspiegel of een ­dodehoekcamera’, klinkt het bij het BIVV. ‘Als vrachtwagenchauffeur moet je constant in het oog houden wat er op de weg gebeurt en bij het uitvoeren van manoeuvres constant in de achteruitkijkspiegels blijven kijken.’

Laat je niet afleiden

‘Een echte plaag vandaag, is dat veel (vrachtwagen)­chauffeurs met andere dingen bezig zijn achter hun stuur, zoals met hun gps of hun gsm’, klaagt de Fietsersbond aan. ‘Dat is uiteraard niet bevorderlijk voor je rijgedrag en kan snel tot een ongeval leiden. De politie moet hier strenger voor zijn, want er heerst te veel een zweem van straffeloosheid.’