Er hangt een sjoemelgeurtje rond Bob

Dat Bob een werkwoord is geworden, komt uit de koker van het communicatiebureau van Kris Verbeeck.© Hollandse Hoogte

De directeur communicatie van het BIVV was ook de eigenaar van het bureau dat campagnes voor het BIVV verzorgde. ‘Hij was baas en leverancier’, zegt een ex-medewerker. Karin Genoe, hoofd van het BIVV, reageert dat ze een consultant nodig had.

Tom Ysebaert

Het is feest als Bob rijdt. En er is ook iemand aan het feesten geweest toen de campagnes van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) werden toegekend. Het Brusselse gerecht onderzoekt mogelijke belangenvermenging in het instituut, en ook inbreuken op de wet op de overheidsopdrachten. Er vond een huiszoeking plaats op 10 mei.

Het parket wil nog geen bijzonderheden vrijgeven, ook omdat nog niet alle betrokkenen zijn verhoord. Volgens onze informatie gaat het om de rol van Kris Verbeeck. Die was directeur marketing en communicatie van het instituut tussen 2012 en 2014. Ook staat er in die periode ‘senior strategic consultant’ achter zijn naam.

In september 2014 duikt hij nog als directeur communicatie in de media op, om een ‘harde campagne’ tegen overdreven snelheid te presenteren. In diezelfde periode 2012-2014 werden diverse campagnes van het BIVV, waaronder twee keer het alombekende Bob, uitbesteed aan het communicatiebureau ­TomaCom uit Halle. Daar is diezelfde Verbeeck stichter en managing director van.

Het bureau noemt zich op zijn website (in het Engels) ‘strategisch partner’ van het instituut. ‘Samen met de managing director, heeft TomaCom gewerkt aan een sterkere positionering van het BIVV’, staat er.

Bobben

Dat Bob een werkwoord is geworden (‘bobben’) komt uit de koker van dit bureau. Ook de nationale verkeer(on)veiligheidsenquête werd hier bedacht. Nog volgens de site coacht Kris Verbeeck het communicatieteam van het BIVV en werkt hij nauw samen met het kenniscentrum om campagnes te coördineren.

Uit gesprekken met verscheidene medewerkers en voormalige ­medewerkers van het BIVV leert De Standaard ‘dat het algemeen geweten was dat er hier een te grote verwevenheid bestond’. ‘Hij was onze baas en onze leverancier, dat was lastig’, zegt een ex-personeelslid. Wie kritische opmerkingen formuleerde over de vaststelling dat de campagnes wel heel vlot naar TomaCom gingen, kreeg het deksel op de neus.

Karin Genoe, afgevaardigd ­bestuurder van het BIVV, nam Verbeeck aan. ‘Hij was een van de twee consultants die ik heb aangetrokken. We waren tevreden over een eerste campagne die hij en zijn bureau voor ons hadden opgezet. Hij fungeerde als adviseur.’

Maar wel met de titel en de functie van directeur? ‘Dat hebben we zo naar de buitenwereld gecommuniceerd om in de moeilijke overgangsperiode waarin het BIVV zat te tonen dat we de juiste mensen aan boord hadden,’ verdedigt Genoe zich. ‘Het was de cel communicatie die besliste. En we hebben echt nog wel campagnes bij andere bureaus geplaatst.’