Luister naar

De bouw drie weken stilleggen. Ouderwets?

Nieuws
Drie weken ligt de bouw in Nederland grotendeels stil, juist als de weersomstandigheden goed zijn. De FNV wil het liefst af van de vaste vakantietijd. Maar veel werkgevers blijven de regeling het efficiëntst vinden.
John Wanders redactie vk
woensdag 26 juli 2017 om 03:00
Een bouwplaats in Leiderdorp. Veel bouwbedrijven kiezen er nog altijd voor ’s zomers drie weken ‘op slot’ te gaan.
Een bouwplaats in Leiderdorp. Veel bouwbedrijven kiezen er nog altijd voor ’s zomers drie weken ‘op slot’ te gaan. anp / Jeroen Jumelet

Amsterdam

Nu de bouwvak is begonnen in Midden-Nederland borrelt de vraag weer op of deze traditionele collectieve vakantie nog wel past in een moderne economie. De bouwcrisis is voorbij, aannemers hebben het gierend druk. En afgezien van een incidentele hittegolf en wat lokale plensbuien zijn de zomermaanden bij uitstek geschikt om in de buitenlucht te werken. Maar juist dan gooien veel aannemers de boel drie weken op slot. Dat lijkt onlogisch.

Uit de maandag gepubliceerde tweejaarlijkse enquête van marktonderzoeksbureau USP Marketing Consultancy blijkt dat een meerderheid (55 procent) van de aannemers in de woning- en utiliteitsbouw (bedrijfspanden, kantoren, overheidsgebouwen) gesloten is tijdens de bouwvak. Van de totale bouwsector zegt 33 procent dicht te zijn tijdens die drie weken, 5 procent meer dan in de enquête van twee jaar geleden.

De bouwvak, die bewust deels overlapt met de schoolvakantie in de betreffende regio, is een antiquiteit uit de vorige eeuw, vindt Janna Mud van FNV Bouw. ‘Het is niet meer van deze tijd.’ Ze constateert bij haar achterban een sterke behoefte om vakanties meer over het jaar te spreiden. Dat geldt volgens haar niet alleen voor oudere bouwvakkers zonder schoolgaande kinderen. ‘Het speelt bij alle leeftijden.’

De bepaling dat bouwvakkers in de maanden juli en augustus drie weken collectief met vakantie moeten, is 36 jaar geleden uit de cao geschrapt. Dus de wettelijke verplichting is er niet meer. Het is dan ook iets dat in eerste aanleg op bedrijfsniveau moet worden geregeld, zegt Mud. ‘Ik zie geen belemmering meer om het anders te regelen, maar de bouw is een nogal conservatieve sector.’

rustpunt

Peter Koenders, directeur van het 35 werknemers tellende bedrijf Koenders Totaalbouw in het Gelderse Duiven, noemt zichzelf een moderne aannemer. De bouwvak zal volgens hem altijd blijven bestaan, als rustpunt in het jaar. ‘Je zit toch vast aan de schoolvakanties. Er helemaal omheen kun je nooit’, zegt hij. ‘Vooral voor grotere bedrijven is het efficiënt om drie weken te stoppen. Anders heb je er al gauw tien weken last van.’

Zelf heeft hij eenmaal geprobeerd tijdens de bouwvak vol door te draaien. Hij is daarna twee tot drie maanden bezig geweest met de vakanties. ‘Dat was niet efficiënt.’ Sindsdien kiest Koenders ervoor tijdens de bouwvak halfopen te blijven. ‘We kijken naar de wensen van onze opdrachtgevers én naar die van onze medewerkers.’ Komend weekend begint de bouwvak in regio Zuid. Twintig van zijn mensen gaan dan met vakantie, de overige vijftien werken door. ‘Voor ons werkt dat uitstekend.’

Bouwen is bij uitstek een planmatige activiteit, onderstreept woordvoerder Jolanda Maas van brancheorganisatie Bouwend Nederland. Sommige werkzaamheden vinden juist in de bouwvakperiode plaats, zoals onderhoud aan wegen en scholen. ‘Maar voor veel aannemers is het niet efficiënt om op halve kracht door te gaan’, zegt ze.

‘Wij draaien niet op 50 procent tijdens de bouwvak, maar op 110 procent’, reageert directeur Falco Uittenhaage van renovatiebedrijf JCC Cheyenne in Noord-Holland. Hij heeft zeven mensen in dienst en huurt waar nodig extra vakkrachten in. In de beginjaren van zijn bedrijf gooide hij tijdens de bouwvak zijn deuren nog op slot. Dat beviel hem slecht. ‘Ik had een maand lang geen facturatie en daarna duurde het nog een maand voordat de facturen betaald waren. Ik zat dus elk jaar met een financieel gat van twee maanden.’

Bovendien vindt hij de individuele vakantiewensen heel begrijpelijk. ‘Ik heb werknemers zonder schoolgaande kinderen en die zeggen: ‘Laat mij in september gaan, dan is het nog lekker weer en het scheelt de helft van het geld.’ Ik draai nu al vijf jaar door tijdens de bouwvak en iedereen is er happy mee. Ik kan gewoon mijn staal en mijn glas halen, want bij toeleveranciers schuift het ook op.’

Uittenhaage begrijpt dat het voor grote bouwbedrijven complexer is. ‘Grote projecten gaan op strakke tijdschema’s. Dan heb je helemaal geen ruimte. Als je voor een project een paar ton staal verwacht en die partij staat ergens drie weken vast bij een toeleverancier die bouwvakvakantie heeft, dan heb je een probleem. Dan is het slimmer om in die periode zelf ook drie weken dicht te zijn.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.