© PDK

Lokale besturen en bouwsector zetten zich in voor verkeersveilige werven rond scholen

De lokale besturen hebben samen met de bouwsector een charter opgesteld om de veiligheid te verbeteren rond werken in woon- en schoolomgevingen. Concreet wordt onder meer afgesproken dat er in de buurt van scholen geen werftransport toegelaten is bij de begin- en einduren, dat werftransport met tractoren wordt geweerd uit de bebouwde kom en nabij scholen, en dat de transporten zoveel mogelijk via de hoofdwegen gebeuren. Dat meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) maandag.

Het ‘Charter Werftransport’ is gebaseerd op de samenwerking die het stadsbestuur van Kortijk vorig jaar aanging met de bouwsector en is uitgewerkt door de VSV, samen met de Vlaamse overheid en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Het krijgt de steun van de Bouwunie, de Confederatie Bouw en de beroepsvereniging voor professionele handelaren in bouwmaterialen FeMa.

Het nieuwe charter moet steden en gemeenten in staat stellen om werfverkeer in de buurt van scholen in goede banen te leiden en zo bij te dragen aan “een maximaal bereikbare, leefbare en veilige schoolomgeving”. Gemeentebesturen die het charter ondertekenen, verbinden zich ertoe om ook een aanspreekpunt ter beschikking te stellen voor bouwheren en aannemers, om bijvoorbeeld alternatieve routes uit te werken voor werkverkeer.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) juichen het charter toe. “Het is onze plicht om alles in het werk te stellen om ongevallen van en naar school te vermijden”, zegt die laatste.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER