De trucks krijgen een actieradius van ongeveer 100 kilometer en zijn daarmee vooral geschikt voor bijvoorbeeld de bevoorrading van supermarkten. Klanten zijn er nog niet, maar er wordt wel gesproken met mogelijke afnemers.
Voor het ontwerp wordt gebruikgemaakt van chassis en cabines van DAF. De eerste grote 37-tons vrachtwagen moet eind volgend jaar al klaar zijn. Daarna volgen kleinere 18-tons trucks en andere bedrijfsauto's zoals bestelwagens.
Rond de jaarwisseling moet het eerste prototype klaar zijn.
Emissievrij
VDL verwacht naar eigen zeggen veel van elektrische vrachtwagens. Strengere regels vereisen dat stadsbussen in 2025 emissievrij rijden. Het bedrijf sorteert voor op soortgelijke regels voor vrachtwagens in de stad door de ontwikkeling van bussen door te trekken naar trucks. ''We kunnen een groot deel van de ontwikkeling uit het bussensegment ook gebruiken voor vrachtwagens."
Vorige week liet ook Tesla al weten elektrische vrachtwagens te gaan maken. De maker van elektrische auto's ziet de stap in vrachtvervoer als logisch vervolg in zijn missie om minder vervuilende voertuigen te maken, aldus eigenaar Elon Musk.