Direct naar artikelinhoud
Update

'Trein duurder in de spits, goedkoper tijdens daluren'

De NS wil de tarieven van treinkaartjes in de spits opschroeven. Dat blijkt uit nieuwe vervoersafspraken met staatssecretaris Wilma Mansveld (spoorzaken), meldt het AD. Voor een enkeltje kan de verkoopprijs maximaal 10 procent stijgen. Een trajectkaart mag 6 procent duurder worden. Het is dan wel de bedoeling dat reizen tijdens daluren goedkoper wordt.

'Trein duurder in de spits, goedkoper tijdens daluren'

Momenteel werkt de NS een voorstel uit voor de invoering van de zogeheten tariefdifferentiatie. Consumentenorganisaties mogen nog advies uitbrengen over het plan. De bedoeling is ook dat in de daluren goedkoper kan worden gereisd. 'We willen bereiken dat mensen in de daluren gaan reizen als ze niet in de spits hoeven te reizen', zegt staatssecretaris Mansveld over de nieuwe afspraak. 'Dat kan ook vaker, door flexwerken. We willen de passagiersstroom spreiden over de dag en mensen bewuster laten reizen. Ook voor het goederenvervoer denken we aan flexibele tarieven.'  

Mansveld heeft voor de komende 10 jaar ook een aantal afspraken gemaakt over service en veiligheid aan boord van de treinen. Zo komen er toiletten in de sprinters en gaan intercity's in de weekenden langer door. Nu stopt de dienstregeling vaak rond middernacht, dit wordt straks 1.00 uur.

Boete omhoog
De Nederlandse Spoorwegen kunnen straks een veel hogere boete krijgen als het bedrijf slecht presteert. De maximale geldstraf gaat omhoog van 2,75 miljoen euro naar 6,5 miljoen euro per jaar. Als de NS het echter aanzienlijk beter doet dan afgesproken, kan de vervoerder een beloning van maximaal 10 miljoen euro krijgen, staat verder in de brief die staatssecretaris Mansveld aan de Kamer heeft gestuurd. Voor spoorbeheerder ProRail blijft de maximale boete 2,75 miljoen euro. De overheid wil een boete voortaan wel direct kunnen opeisen.

Prikkel
Mansveld beschouwt de boetes als prikkel voor NS en ProRail om ervoor te zorgen dat ze zo goed mogelijk presteren, zodat reizigers tevreden zijn over de dienstverlening. Ze onderzoekt ook hoe boetes meer ten goede kunnen komen aan de reizigers. De top van NS of ProRail zou bovendien geen bonus meer mogen krijgen als hun organisatie een boete krijgt. Mansveld bekijkt samen met minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën hoe ze dit kunnen regelen.
De voorgestelde boetes maken deel uit van de nieuwe zogeheten concept-concessies voor NS en ProRail voor de komende tien jaar. Die vergunning geldt vanaf volgend jaar.

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu.