© JHS

Burgerplatform trekt aan alarmbel: “Steun aan Antwerpse luchthaven is financiële kater”

Het burgerplatform Vliegerplein zegt dat de privatisering van de luchthaven van Deurne een financiële kater is voor de Vlaamse belastingbetaler. En dat Europa de staatssteun kan afkeuren.

cwil

Eind 2014 kwam de uitbating van de luchthaven van Deurne in handen van de Franse groep EGIS. Volgens Vliegerplein was dat een slecht idee.

“Uit de balans van 2015 blijkt dat LEM Antwerpen, de vennootschap waarmee EGIS de luchthaven uitbaat, een overgedragen verlies heeft geleden van 994.402 euro”, stelt Vliegerplein. “LEM Antwerpen is dus bijna failliet. Helaas heeft Vlaanderen sinds 2014 al meer dan 83 miljoen euro in de luchthaven geïnvesteerd, onder meer voor de aanleg van de tunnel onder de Krijgsbaan en subsidies voor de veiligheid.”

Vliegerplein zegt ook dat Vlaanderen een Europese veroordeling riskeert voor onrechtmatige staatssteun. “Vlaanderen mag met haar subsidies de mededinging op de interne markt niet verstoren”, klinkt het. “Vlaanderen en LEM waren overeengekomen om de publiek-private samenwerking voor te leggen aan Europa, maar de melding bij de Europese Commissie is nog steeds niet formeel opgestart. Ze durven het niet, onder meer omdat de LEM volgens de laatst beschikbare jaarrekening een gecumuleerd verlies van bijna 1 miljoen euro heeft. Bovendien ligt de luchthaven van Deurne op 35 kilometer van Zaventem. De Europese Commissie hanteert een straal van minimaal 100 kilometer als ‘redelijke afstand’. Het is zeer waarschijnlijk dat Europa deze constructie minstens gedeeltelijk zal afkeuren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER