Parijs overspoeld met "vervalste" reclameaffiches

Brandalism, een Brits collectief van een 80 tal artiesten, heeft in het Parijse straatbeeld honderden reclameboodschappen geïnstalleerd met "aparte" slogans. Ze willen daarmee op hun manier protesteren tegen klimaatverandering tijdens de klimaattop in Parijs. Enkele foto's.

Op hun website zeggen de actievoerders dat de ruim 600 kunstwerken in de vorm van vervalste reclameaffiches "de hypocrisie van de gesprekken op de klimaattop" in de verf willen zetten.  "We wilden graag sponsors zoals Air France, BNP Paribas en Total bekritiseren, omdat ze geen enkele oplossing aanbrengen: ze brengen alleen problemen", luidt het.

Het collectief vond 82 artiesten uit 19 landen bereid om mee te doen, onder wie Paul Insect, een medewerker van Banksy. De affiches zijn te zien in installaties van JCDecaux in heel Parijs.

Brandalism begon klein in 2012, maar is de jongste jaren snel gegroeid in Groot-Brittannië. In mei vorig jaar namen ze honderden reclameruimtes in het Britse straatbeeld over. Hun algemene doel is het in vraag stellen van de legitimiteit van commerciële affiches op openbare plaatsen, en hoe dat deel is geworden van onze leefcultuur.

Meest gelezen