Direct naar artikelinhoud

Duitse auto-industrie straf je maar op één manier

De Duitse autobahn bij Bad Oldesloe in de deelstaat Sleeswijk-Holstein.Beeld epa

Een verklaring dat Duitsers zulke goede autobouwers zijn, is dat ze geen maximumsnelheid kennen. Een auto waarmee je 250 km/u mag, moet beter zijn dan een die maar 130 kan. De nadelen (veiligheid, milieu) dekte de politiek toe omdat 'das deutsche Auto systemrelevant ist', zoals Der Spiegel schreef. Morrel aan de vrijheden van de auto-industrie en je zet banen op het spel. Maar dit weekend bleek opnieuw dat de Duitse auto-industrie die vrijheden niet aankan. Na dieselgate en eerdere schandalen blijkt dat de Grote Vijf jarenlang verboden afspraken hebben gemaakt. Een industrie die zo hardleers is en zich niet laat weerhouden door miljardenboetes, kun je maar op een manier straffen: verlaag de maximumsnelheid tot 90 km/u. Elke twee jaar zonder nieuwe schandalen komt er 10 km bij. Benieuwd of ze de 130 halen.