De fietssnelwegen in uw provincie

© Sebastian Steveniers

Ze claimen de meest directe en snelste weg per fiets te zijn van punt A naar punt B. In bange mobiliteitsdagen wordt op de fietssnelwegen veel hoop gesteld. Maar waar liggen de fietssnelwegen in uw provincie?

(ty)

Klik op de kaart om in te zoomen op de fietsostrades in uw buurt.

Antwerpen

Antwerpen wil 23 fietsostrades uitrollen. De F1 Brussel-Mechelen is klaar. Het stuk tot aan de grens met Vlaams-Brabant wordt afgewerkt. Ook de F14 van Antwerpen naar Essen is zo goed als afgewerkt. Er wordt gewerkt aan de snelwegen tussen Antwerpen en Lier en tussen Herentals en Balen. Daarna volgen routes van Lier naar Heist-op-den-Berg en naar Herentals. Vandaar kunnen er connecties gemaakt worden met Vlaams-Brabant en Limburg. En zo krijgt het Vlaamse netwerk vorm.

Vlaams-Brabant

Het pronkstuk van Vlaams-Brabant is de F3, Leuven-Brussel (25 km). Die wordt ook de hst-route genoemd omdat ze de snelle spoorlijn volgt. De zijsprongen die het traject moet doen in Kortenberg worden weggewerkt tegen midden 2018. Een nieuwe brug over de Brusselse Ring (klaar 2020, kostprijs 13 miljoen euro) sluit de route aan op de dichtbevolkte kantoorzones daar. Ook een aftakking naar de luchthaven Zaventem staat op stapel tegen 2019.

De afwerking van de F1 (Brussel-Mechelen) zou dit jaar rond zijn.

Er zijn onder meer nog snelwegen op til van Asse en Meise naar Brussel, en van Leuven naar Aarschot en naar Tienen.

West-Vlaanderen

De kustprovincie krijgt 25 fietssnelwegen, goed voor 569 km. 48 procent wordt al redelijk befietsbaar genoemd, al beseft de provincie dat er op vele plaatsen nog verbetering mogelijk is. Brugge-Gent en Brugge-Oostende staan geboekstaafd als klaar. De fietspaden langs spoorlijnen moeten voor het grootste deel nog worden aangelegd. Voor sommige verbindingen is het tracé nog te bepalen. Tellingen laten nog wat bescheidener aantallen zien dan elders in Vlaanderen, maar in Zwevegem werden toch al op één dag 666 fietsers geteld.

Oost-Vlaanderen

Oost-Vlaanderen heeft 670 km fietssnelwegen geselecteerd, het gros (305 km) langs de spoorwegen. Vandaag is 70 procent van het netwerk ‘befietsbaar’, 30 procent moet nog volledig ontwikkeld worden.

De prioriteit voor de verdere afwerking gaat naar de snelwegen die al voor een groot stuk gerealiseerd zijn: de F4 Gent-Antwerpen en de F45 Gent-Oudenaarde-Kortrijk. Andere die opschieten zijn onder meer de F7 Gent-Deinze-Waregem en de F41 Wachtebeke-Stekene-Antwerpen.

43 procent van het netwerk zijn echte fietssnelwegen, met een eigen bedding. Op de andere routes tref je gemengd verkeer, of gaat het om fietsstraten en wegen met een fietspad.

Limburg

Het Limburgs netwerk wordt opgebouwd rond een noord-zuidas van Hamont-Achel naar Gingelom (F71) en een oost-West-as van Ham naar Riemst (F5, F72). De Oost-westas loopt grotendeels via de jaagpaden langs het Albertkanaal (60 kilometer). De Noord-zuidas gaat ten noorden van Hasselt over de oude spoorwegbedding van de Lijn 18 (45 kilometer). De werkzaamheden beginnen dit jaar.

De provincie legt in 2018 in Godsheide zelfs een heus klaverblad aan, een brug die de twee fietssnelwegen verbindt met elkaar en met het centrum van Hasselt. Prijskaartje: net geen 4,7 miljoen euro

Er zijn onder meer nog fietssnelwegen gepland langs de Zuid-Willemsvaart, op de oude spoorbedding As-Maaseik, van Bilzen naar Hasselt en van Hasselt naar Diest.

Kostprijs

Er hangt een prijskaartje aan de aanleg van fietssnelwegen. Voor de tien kilometer tussen Antwerpen en Lier loopt dat bijvoorbeeld op tot 20 miljoen euro, omdat er ook bruggen en tunnels aan te pas komen. Voor die dure bouwwerken is er wel Europees geld beschikbaar. De andere kosten worden doorgaans tussen provincies (60 procent) en Vlaams gewest (40 procent) verdeeld.

Meer informatie over de fietsostrades vind je hier.