"Lat hoger leggen om dodentol lager te krijgen"
In de rij-opleiding wordt de lat flink hoger gelegd. Beginnende chauffeurs moeten meer ervaring opdoen. Wie via een rijschool leert rijden, zal pas na negen maanden examen mogen afleggen. Nu kan dat al na drie maanden. Leren rijden met een vrije begeleider blijft bestaan, maar die begeleider zal een vorming moeten volgen.
In de opleiding zal meer worden gefocust op risico-perceptie, rijden met de gps en maneuvers. "Wat maneuvers betreft, is het rij-examen nu te gemakkelijk", zegt Weyts. "We willen de lat hoger leggen om de dodentol lager te krijgen."
Wat controles en bestraffing betreft, zet Weyts in op digitale flitspalen en meer trajectcontroles. Voor hardnekkige snelheidsduivels komen er elektrische snelheidssloten, die het overschrijden van de snelheidslimiet onmogelijk maken. "Wij Vlamingen hebben blijkbaar een harde hand nodig in het verkeer", zegt de minister. "Die moeten we dan maar krijgen ook."
Oppositiepartijen reageren verdeeld
De oppositie in het Vlaams Parlement reageert verdeeld op het Verkeersveiligheidsplan. Fractieleider Björn Rzoska noemt het "teleurstellend". Veel maatregelen of acties in het plan zijn volgens Rzoska niet nieuw.
De SP.A daarentegen vindt dat er veel goede elementen in het nieuwe verkeersveiligheidsplan zitten. Het plan heeft volgens fractievoorzitter Joris Vandenbroucke "de logische doelstelling om naar nul verkeersdoden te gaan, bevat een goede mix van maatregelen en schuwt een harde aanpak niet".