Direct naar artikelinhoud

"Kortere files? Laat mensen meer betalen voor parking in stad"

Verkeersexpert Hajo Beeckman.

Maak parkeren in steden duurder en laat meer mensen thuis werken. Die maatregelen stelde verkeersexpert Hajo Beeckman voor tijdens 'Het Vooruitzicht' van VRT Nieuws. We stonden in 2016 weer langer en meer in de file, en ook 2017 belooft niet veel goeds.

De files in ons land blijven stijgen. Dat bleek eerder deze week uit de jaarlijkse filebarometer van Touring Mobilis. Zo was 2016 opnieuw een recordjaar. Bovendien schoven we vooral aan op wegen waar voorheen geen files stonden en op tijdstippen buiten de klassieke spitsuren.

Hoe dat komt? De structuur van onze wegen, met vooral de ringwegen die het verkeer niet meer kunnen slikken, het ontbreken van een voorstadsnet waarbij we snel naar bijvoorbeeld de hoofdstad kunnen, de versnipperde ruimte en het fiscaal blijven aanmoedigen van bedrijfswagens. Het zijn maar enkele oorzaken waarom België in 2016 zo veel files moest slikken. En dat zal ook in 2017 nog het geval zijn, waarschuwt verkeersexpert Hajo Beeckman.

Tijd dus om enkele maatregelen te nemen, vindt Beeckman, want anders belooft de toekomst niet veel goeds.

1. Maak rijden tijdens de spits duurder. Je kan het vergelijken met het boeken van een reis in het hoog- of laagseizoen: wie in de schoolvakanties op reis wil, betaalt meer dan wie buiten die periodes weg wil. Maak ook rijden op filegevoelige plekken duurder.

2. Onder meer in Gent deden ze het al, maar maak ook parkeren in de steden duurder. Laat mensen echt nadenken over het te betalen bedrag. Wanneer de prijs van een parkeerticket opslaat, zullen ze sneller op zoek gaan naar alternatieven.

3. Zet in op meer stedelijkheid: zorg voor brede en veilige fietspaden en stipte en snelle treinen naar de stad. Pas wanneer een stipt uitgebouwd voorstadsnet voorhanden is, vinden automobilisten het openbaar vervoer een goed alternatief voor de auto.

4. Laat werknemers meer van thuis uit werken. Zorg ervoor dat ze geen nutteloze verplaatsingen meer hoeven te maken.