© AFP

Truitjes IJsland verkopen als zoete broodjes

De shirts van de IJslandse nationale ploeg, de verrassing van het EK in Frankrijk, gaan bijzonder vlot over de toonbank. In de loop van het EK zijn de truitjes enorm populair geworden, in die mate zelfs dat men de vraag niet kan bijhouden. Dat meldt Omar Smarason, communicatieverantwoordelijke van de IJslandse selectie.

“Als je kijkt naar het aantal aanvragen via e-mail en Facebook, dan hebben we onvoldoende voorraad”, aldus Smarason vrijdag in de IJslandse EK-uitvalsbasis in Annecy. “De vraag ligt 1.800 procent hoger dan we hadden ingecalculeerd. Aan de ene kant is dat natuurlijk goed, maar dat is het niet voor diegenen die geen shirt kunnen aanschaffen.”

Het onverwachte succes van IJsland is goed nieuws voor de kleine sportkledingfabrikant Errea, dat de truitjes maakt. De Italiaanse fabrikant geniet van de onverhoopte aandacht, die gewoonlijk naar de financieel sterkere spelers in de markt zoals Adidas, Nike en Puma gaat. Het contract met IJsland werd in 2002 getekend. “De overeenkomst is dus 14 jaar oud. Nooit hadden we gedacht dat IJsland zich zou kwalificeren voor het EK”, liet Enzo Montrucchio, directeur van Errea Frankrijk, al voor het EK optekenen.

Voor de kwartfinale van zondag tegen Frankrijk zal IJslands pas verkozen president Gudni Thorlacius Johannesson trouwens, net als vele IJslanders, naar Frankrijk afzakken. In het Stade de France zal hij naar eigen zeggen tussen de fans staan. “Waarom zou ik champagne gaan drinken in de VIP-ruimte?”, aldus de op 25 juni verkozen Johannesson. “Neen, ik zal in de tribune bij de fans zitten.” Johannesson is immers nog niet officieel aangesteld, zo legde hij uit op Facebook. “Zodra dat op 1 augustus het geval is, zal ik me natuurlijk moeten houden aan de regels en de veiligheidsvoorschriften.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER EK 2016 Frankrijk